Niemcy są jednym z największych rynków e-commerce notującym przychody na poziomie ponad 100 mld euro rocznie. Około 93% mieszkańców kraju nad Łabą ma dostęp do Internetu, a 77,5% zrobiło w ostatnim roku zakupy online. Ponad 22% tamtejszych firm (zatrudniających powyżej 9 osób) odnotowuje sprzedaż za pośrednictwem kanału online.
Niemców stać na hojne wydatki online – PKB na jednego mieszkańca wyrażony w standardzie siły nabywczej wynosi w Niemczech 41 300 (117% średniej UE). Ceny na niemieckim rynku są nieco niższe niż średnia w krajach OECD (wskaźnik poziomu cen OECD na poziomie 96, średnia OECD=100).
Charakterystyka rynku e-commerce
Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):
Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):
Wartość udziału e-commerce w handlu:
Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):
Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):
Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):
Konsumenci kupujący z innych krajów UE:
Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):
Moda
Zabawki, Hobby i DIY
Elektronika i media
Meble i wyposażenie
Żywność i środki higieny osobistej
Marketplace
Amazon
Otto
Zalando
Ebay
Etsy
19%
Podstawowa stawka VAT
7%
Obniżona stawka VAT
w tym na artykuły spożywcze, książki, gazety i periodyki, kwiaty
Charakterystyka konsumenta
Myśląc o ekspansji na niemieckim rynku, warto znać preferencje tamtejszych konsumentów. Niemcy są mocno wyczuleni na kwestie bezpieczeństwa danych i oczekują wysokiej jakości produktów. Z uwagi na położenie kraju oraz rozwiniętą infrastrukturę, niemieccy konsumenci mają wysokie oczekiwania jeśli chodzi o szybkość i wygodę dostaw. Preferują towary rodzimej produkcji, ale są również otwarci na zakupy od zagranicznych dostawców.
Jedną z cech wyróżniających niemiecki rynek e-commerce jest popularność płatności w formie faktury z odroczonym terminem płatności. Prowadząc e-handel w Niemczech należy być również przygotowanym na duża liczbę zwrotów – Niemcy nie wahają się oddawać towarów, które nie spełniają ich oczekiwań. Kierując ofertę do klientów z Niemiec warto zadbać, aby była sformułowana w języku niemieckim – w prosty i zrozumiały sposób.
50%
Chiny
8%
Stany Zjednoczone
8%
Wielka Brytania
Wskaźniki marketingowe
67%
14%
Instragram
7%
Najnowsze artykuły
Niemcy jako świetny kierunek eksportowy dla polskich przedsiębiorców
StrategiaPolskie przedsiębiorstwa prowadzą wymianę handlową niemalże z każdym krajem Unii Europejskiej, natomiast to Niemcy są naszym na...
Budowanie przewagi konkurencyjnej w niemieckim e-commerce krok po kroku
PrzygotowanieDla polskich sprzedawców, którzy chcą wejść na niemieci rynek e-commerce, kluczowe jest zrozumienie dynamiki konkurencji i znal...
Rejestracja w niemieckim systemie LUCID krok po kroku
PrzygotowanieRozszerzenie działalności sprzedażowej przedsiębiorcy wiąże się z licznymi formalnościami i obowiązkami. Jednym z kluczowych kr...
Źródła:
1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.
Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnik poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.