Niemcy - charakterystyka rynku e-commerce

Niemcy są jednym z największych rynków e-commerce notującym przychody na poziomie ponad 100 mld euro rocznie. Około 93% mieszkańców kraju nad Łabą ma dostęp do Internetu, a 77,5% zrobiło w ostatnim roku zakupy online. Ponad 22% tamtejszych firm (zatrudniających powyżej 9 osób) odnotowuje sprzedaż za pośrednictwem kanału online.

Niemców stać na hojne wydatki online – PKB na jednego mieszkańca wyrażony w standardzie siły nabywczej wynosi w Niemczech 41 300 (117% średniej UE). Ceny na niemieckim rynku są nieco niższe niż średnia w krajach OECD (wskaźnik poziomu cen OECD na poziomie 96, średnia OECD=100).

Waluta

euro (EUR)

Populacja

84,359

(mln/2022)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):

93.42%

Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):

77.48%

Wartość udziału e-commerce w handlu:

17,3%

Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):

4.6%

Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):

9,7%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

53,36%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

13,62%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

16,88%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Moda

Zabawki, Hobby i DIY

Elektronika i media

Meble i wyposażenie

Żywność i środki higieny osobistej

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

idealo.de

geizhals.de

billiger.de

Stawki VAT

19%

Podstawowa stawka VAT

7%

Obniżona stawka VAT

w tym na artykuły spożywcze, książki, gazety i periodyki, kwiaty

Charakterystyka konsumenta

Myśląc o ekspansji na niemieckim rynku, warto znać preferencje tamtejszych konsumentów. Niemcy są mocno wyczuleni na kwestie bezpieczeństwa danych i oczekują wysokiej jakości produktów. Z uwagi na położenie kraju oraz rozwiniętą infrastrukturę, niemieccy konsumenci mają wysokie oczekiwania jeśli chodzi o szybkość i wygodę dostaw. Preferują towary rodzimej produkcji, ale są również otwarci na zakupy od zagranicznych dostawców.

Jedną z cech wyróżniających niemiecki rynek e-commerce jest popularność płatności w formie faktury z odroczonym terminem płatności. Prowadząc e-handel w Niemczech należy być również przygotowanym na duża liczbę zwrotów – Niemcy nie wahają się oddawać towarów, które nie spełniają ich oczekiwań. Kierując ofertę do klientów z Niemiec warto zadbać, aby była sformułowana w języku niemieckim – w prosty i zrozumiały sposób.

Popularne metody płatności

  1. E-portfel (w tym PayPal).
  2. Rachunek z odroczonym terminem płatności.
  3. Karta debetowa lub kredytowa.
  4. Przelew bankowy.
  5. Giropay.

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (w tym operatorzy: DHL, Hermes, DPD, UPS).
  2. Odbiór w sklepie stacjonarnym.
  3. Odbiór w punkcie odbioru paczek.

W których krajach Niemcy najczęściej kupują online?*

50%

Chiny

8%

Stany Zjednoczone

8%

Wielka Brytania

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze media społecznościowe wg udziału w rynku (2023)

67%

Facebook

14%

Instragram

7%

Pinterest

Najnowsze artykuły

Niemcy jako świetny kierunek eksportowy dla polskich przedsiębiorców

Strategia

Polskie przedsiębiorstwa prowadzą wymianę handlową niemalże z każdym krajem Unii Europejskiej, natomiast to Niemcy są naszym na...

Budowanie przewagi konkurencyjnej w niemieckim e-commerce krok po kroku

Przygotowanie

Dla polskich sprzedawców, którzy chcą wejść na niemieci rynek e-commerce, kluczowe jest zrozumienie dynamiki konkurencji i znal...

Rejestracja w niemieckim systemie LUCID krok po kroku

Przygotowanie

Rozszerzenie działalności sprzedażowej przedsiębiorcy wiąże się z licznymi formalnościami i obowiązkami. Jednym z kluczowych kr...

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

 

* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.

 

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnik poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.