Łotwa - charakterystyka rynku e-commerce

Wartość łotewskiego rynku e-commerce szacuje się na około 800 mln euro. Nie jest to wielki rynek, ale wciąż rozwija swój potencjał e-commerce i otwiera wiele możliwości handlu. Potencjał ten widać m.in. w odsetku mieszkańców robiących przynajmniej raz w roku zakupy online – na Łotwie wynosi on około 62%. Sprzedaż online prowadzi około 18% łotewskich firm zatrudniających powyżej 9 osób.

PKB na mieszkańca wyrażony w standardzie siły nabywczej wynosi na Łotwie 25 900 (74% średniej UE). Ceny na Łotwie są wyższe niż w Polsce. Wskaźnik cen OECD wynosi 68 (średnia OECD=100).

Waluta

euro (EUR)

Populacja

1,883

(mln/2023)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):

92.81%

Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):

62.14%

Wartość udziału e-commerce w handlu:

7.9%

Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):

3.4%

Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):

11.2%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

36.29%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

21.45%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

26.93%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Zabawki, Hobby i DIY

Elektronika i media

Moda

Meble i wyposażenie

Żywność i środki higieny osobistej

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

Kurpirkt

Stawki VAT

21%

Podstawowa stawka VAT

12%

Obniżona stawka VAT

w tym na produkty żywnościowe dla niemowląt, produkty farmaceutyczne, produkty medyczne dla osób z niepełnosprawnością

5%

Obniżona stawka VAT

w tym na lokalnie produkowane warzywa i owoce, książki, prasa (w tym e-booki)

Charakterystyka konsumenta

Znawcy łotewskiego rynku wskazują, że jednym z najbardziej istotnych czynników przy decyzjach zakupowych online jest cena. To m.in. z tego powodu na rynku dostępnych jest wiele produktów „no name” w niskich cenach.

Przy zakupach online ważny dla Łotyszy jest również czas dostawy oraz dobrze i rzetelnie przygotowane informacje na temat cech produktu/usługi, czasu dostawy czy sposobu płatności. Oczywiście podstawą e-handlu na Łowie jest przygotowanie oferty w lokalnym języku.

Popularne metody płatności

  1. Karta debetowa lub kredytowa
  2. Przelew bankowy
  3. E-portfel (Paypal, Google Pay, Apple Pay itp.)

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (Latvijas Pasts, Omniva, DPD, Venipak, Itella)
  2. Odbiór w punkcie odbioru paczek (w tym paczkomaty Itella, Latvijas Pasts, DPD, Omniva)

W których krajach Łotysze najczęściej kupują online?*

47%

Chiny

12%

Litwa

9%

Niemcy

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze media społecznościowe wg udziału w rynku (2023)

71%

Facebook

12%

Twitter

7%

Pinterest

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

 

* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.

 

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.