Wartość łotewskiego rynku e-commerce szacuje się na około 800 mln euro. Nie jest to wielki rynek, ale wciąż rozwija swój potencjał e-commerce i otwiera wiele możliwości handlu. Potencjał ten widać m.in. w odsetku mieszkańców robiących przynajmniej raz w roku zakupy online – na Łotwie wynosi on około 62%. Sprzedaż online prowadzi około 18% łotewskich firm zatrudniających powyżej 9 osób.
PKB na mieszkańca wyrażony w standardzie siły nabywczej wynosi na Łotwie 25 900 (74% średniej UE). Ceny na Łotwie są wyższe niż w Polsce. Wskaźnik cen OECD wynosi 68 (średnia OECD=100).
Charakterystyka rynku e-commerce
Dostęp do internetu 2022:
Robi zakupy online 2022:
Wzrost rynku 2023-2027:
Wzrost dochodów e-commerce 2023:
Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):
Konsumenci kupujący z innych krajów UE:
Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):
Moda
Żywność i środki higieny osobistej
Meble i wyposażenie
Elektronika i media
Zabawki, Hobby i DIY
Marketplace
220
1a
Salidzini
Rdveikals
Kurpirkt
21%
Podstawowa stawka VAT
12%
Obniżona stawka VAT
w tym produkty żywnościowe dla niemowląt, produkty farmaceutyczne, produkty medyczne dla osób z niepełnosprawnością
5%
Obniżona stawka VAT
w tym lokalnie produkowane warzywa i owoce, książki, prasa (w tym e-booki)
Charakterystyka konsumenta
Znawcy łotewskiego rynku wskazują, że jednym z najbardziej istotnych czynników przy decyzjach zakupowych online jest cena. To m.in. z tego powodu na rynku dostępnych jest wiele produktów „no name” w niskich cenach.
Przy zakupach online ważny dla Łotyszy jest również czas dostawy oraz dobrze i rzetelnie przygotowane informacje na temat cech produktu/usługi, czasu dostawy czy sposobu płatności. Oczywiście podstawą e-handlu na Łowie jest przygotowanie oferty w lokalnym języku.
44%
Chiny
13%
Niemcy
9%
Litwa
Wskaźniki marketingowe
60%
23%
7%
Źródła:
1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.