Litwa - charakterystyka rynku e-commerce

Litwa, podobnie jak rynki innych krajów bałtyckich, to bardzo interesujący i wykazujący duży potencjał rynek e-commerce. Zakupy online dokonane w ciągu ostatniego roku deklaruje tam około 60% mieszkańców. Roczne obroty na rynku e-commerce przekraczają 1,3 mld euro. Ponad 37 proc. litewskich firm (z zatrudnieniem powyżej 9 osób) sprzedaje produkty i towary online.

PKB na głowę (wyrażony w standardzie siły nabywczej) wynosi w Litwie 31 500 (89% średniej UE). Ceny są wyższe niż w Polsce – wskaźnik cen OECD wynosi dla Litwy 64 (średnia OECD=100, Polska=53).

Waluta

euro (EUR)

Populacja

2,857

(mln/2023)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):

89.01%

Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):

60.91%

Wartość udziału e-commerce w handlu:

7.2%

Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):

3.9%

Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):

12.7%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

44.27%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

17.75%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

21.94%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Zabawki, Hobby i DIY

Elektronika i media

Moda

Meble
i wyposażenie

Żywność i środki higieny osobistej

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

Kaina24

Stawki VAT

21%

Podstawowa stawka VAT

9%

Obniżona stawka VAT

w tym na książki

5%

Obniżona stawka VAT

w tym na prasę, produkty farmaceutyczne, urządzenia medyczne dla osób z niepełnosprawnościami

Konsumenci

Litwini chętnie korzystają z nowinek technologicznych – z tego kraju wywodzi się wiele firm z branży płatności internetowych. Są przywiązani do lokalnych marek i produktów, ale wielu z nich chętnie kupuje w sklepach zagranicznych marek – warunkiem jest przygotowanie strony z dobrym tłumaczeniem i właściwe podejście do klienta, w tym m.in. zadbanie o stworzenie lokalnych magazynów i punktów obsługi klienta.

Raporty na temat litewskiego rynku podkreślają, że Litwini różnią się preferencjami w zależności od dochodów czy grupy wiekowej. Zamożniejsi klienci często wybierają markę jako główny wyznacznik zakupów, ale dla większości Litwinów to cena jest głównym czynnikiem motywującym do zakupów. Co ważne, dla dużej części konsumentów produkty z zagranicy są synonimem wysokiej jakości. Litwini dużą wagę przykładają również do kwestii bezpieczeństwa transakcji oraz ich danych w Internecie.

Popularne metody płatności

  1. Przelew bankowy
  2. Płatność przy odbiorze
  3. Karta debetowa lub kredytowa (VISA, Mastercard)
  4. E-portfel (Paypal, Google Pay, Apple Pay itp.)

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (Omniva, Lietuvos Paštas, DPD, Rusko, Venipak, Smartpost)
  2. Odbiór w punkcie odbioru paczek (w tym automaty paczkowe Itella)

W których krajach Litwini najczęściej kupują online?

45%

Chiny

22%

Polska

7%

Niemcy

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze media społecznościowe wg udziału w rynku (2023)

62%

Facebook

17%

Instagram

8%

Pinterest

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

 

* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.

 

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.