Irlandia - charakterystyka rynku e-commerce

Irlandia jest krajem, który można zaliczyć do grona liderów e-handlu w Europie. Ponad 85% mieszkańców Zielonej Wyspy zrobiło w ostatnich 12 miesiącach zakupy w sieci. Roczny obrót w e-commerce konsumenckim szacowany jest na ponad 7 mld euro. Sprzedaż internetową deklaruje ponad 40% tamtejszych firm zatrudniających powyżej 9 osób i jest to jeden z najlepszych wyników w Europie.

Irlandia znajduje się również na czele europejskich statystyk dochodu – PKB na głowę wyrażony w standardzie siły nabywczej (PPS) wynosi 82 100 (233% średniej UE). Poziom cen w Irlandii jest zbliżony do średniej w krajach OECD i wynosi 101 (średnia OECD=100).

Waluta

euro (EUR)

irlandia

Populacja

5,194

(mln/2023)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Mieszkańcy z dostępem do internetu (2022):

92,10%

Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):

85,59%

Wartość udziału e-commerce w handlu:

17,2%

Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):

10%

Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):

12,8%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

52,1%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

39,24%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

46,8%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Zabawki, Hobby i DIY

Elektronika i media

Moda

Meble
i wyposażenie

Żywność i środki higieny osobistej

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

Google Shopping

Stawki VAT

23%

Podstawowa stawka VAT

13,5%

Obniżona stawka VAT

9%

Obniżona stawka VAT

Charakterystyka konsumenta

Irlandia jest krajem kojarzonym z rozwiniętą infrastruktura cyfrową i nowoczesnymi technologiami – również w e-handlu. Przykładem jest m.in. wykorzystanie dronów do dostarczania przesyłek – Irlandia była jednym z pionierów we wprowadzaniu tego typu rozwiązań.

Mieszkańcy Irlandii są wymagającymi e-konsumentami – oczekują, że transakcje przeprowadzane przez internet będą sprawne i bezpieczne. A gdy pojawią się problemy – mają być szybko rozwiązane.

Tamtejszy e-konsument pewnie porusza się po internecie, ale jednocześnie bacznie monitoruje swoje zakupy pod kątem potencjalnie niebezpiecznych działań. Inną cechą, którą podkreślają raporty na temat rynku w Irlandii, jest przywiązanie konsumentów do lokalnych produktów i chęć wspierania zakupami lokalnej gospodarki.

Popularne metody płatności

  1. Karta debetowa lub kredytowa (VISA, Mastercard, American Express)
  2. E-portfel (PayPal, Apple Pay, Google Pay)
  3. Przelew bankowy

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (DPD, AN Post, DHL, Fastway, DHL, UPS, Fedex)
  2. Dostawa do punktu odbioru

W jakich krajach Irlandzczy najczęściej kupują online?*

52%

Wielka Brytania

19%

Chiny

7%

Niemcy

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze media społecznościowe wg udziału w rynku (2023)

85%

Facebook

6%

Instagram

5%

Twitter

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

 

* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.

 

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.