Irlandia - charakterystyka rynku e-commerce

Irlandia jest krajem, który można zaliczyć do grona liderów e-handlu w Europie. Ponad 85% mieszkańców Zielonej Wyspy zrobiło w ostatnich 12 miesiącach zakupy w sieci. Roczny obrót w e-commerce konsumenckim szacowany jest na ponad 7 mld euro. Sprzedaż internetową deklaruje ponad 40% tamtejszych firm zatrudniających powyżej 9 osób i jest to jeden z najlepszych wyników w Europie.

Irlandia znajduje się również na czele europejskich statystyk dochodu – PKB na głowę wyrażony w standardzie siły nabywczej (PPS) wynosi 82 100 (233% średniej UE). Poziom cen w Irlandii jest zbliżony do średniej w krajach OECD i wynosi 101 (średnia OECD=100).

Waluta

euro (EUR)

irlandia

Populacja

5,06

(mln/2022)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Dostęp do internetu 2022:

93,66

Robi zakupy online 2022:

85,21

Udział e-commerce w handlu retail:

15,7

Wzrost rynku 2023-2027:

11,2

Wzrost dochodów e-commerce 2023:

19,3

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

58,31

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

46,29

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

56,5

Najpopularniejsze branże e-commerce

Moda

Żywność i środki higieny osobistej

Zabawki, Hobby i DIY

Meble
i wyposażenie

Elektronika i media

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

Google Shopping

Stawki VAT

23%

Podstawowa stawka VAT

13,5%

Obniżona stawka VAT

9%

Obniżona stawka VAT

Charakterystyka konsumenta

Irlandia jest krajem kojarzonym z rozwiniętą infrastruktura cyfrową i nowoczesnymi technologiami – również w e-handlu. Przykładem jest m.in. wykorzystanie dronów do dostarczania przesyłek – Irlandia była jednym z pionierów we wprowadzaniu tego typu rozwiązań.

Mieszkańcy Irlandii są wymagającymi e-konsumentami – oczekują, że transakcje przeprowadzane przez internet będą sprawne i bezpieczne. A gdy pojawią się problemy – mają być szybko rozwiązane.

Tamtejszy e-konsument pewnie porusza się po internecie ale jednocześnie bacznie monitoruje swoje zakupy pod kątem potencjalnie niebezpiecznych działań. Inną cechą, którą podkreślają raporty na temat rynku w Irlandii, jest przywiązanie konsumentów do lokalnych produktów i chęć wspierania zakupami lokalnej gospodarki.

Popularne metody płatności

  1. Karta debetowa lub kredytowa
  2. E-portfel (PayPal, Apple Pay, Google Pay)
  3. Przelew bankowy

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (AN Post, DHL, Fastway, DHL, UPS, Fedex)
  2. Dostawa do punktu odbioru (PUDO)

Najpopularniejsze kierunki zakupów cross-border

60%

Wielka Brytania

13%

Chiny

8%

Niemcy

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze kanały social media 2023

85%

Facebook

7%

Twitter

5%

Instagram

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.