Holandia - charakterystyka rynku e-commerce

Holandia jest krajem o jednym z najwyższych w Europie wskaźników rozpowszechnienia handlu internetowego. Holendrzy plasują się na czele statystyk częstotliwości dokonywania zakupów online – blisko 90% z nich deklaruje zakup w Internecie w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Roczny obrót na rynku e-commerce szacowany jest na ponad 30 mld euro, a przychody ze sprzedaży internetowej osiąga ponad 30 proc. firm (zatrudniających powyżej 9 osób) z Niderlandów.

Warto również pamiętać, że Holandia jest kluczowym dla e-commerce globalnym centrum logistycznym, z rozwiniętym transportem morskim, lotniczym czy drogowym – co stwarza doskonałe warunki do handlu transgranicznego.

Holendrzy należą do grupy zamożniejszych Europejczyków – PKB na mieszkańca (w standardzie siły nabywczej) wynosi w tym kraju 45 300 (129% średniej UE). Poziom cen w Holandii jest równy średniej dla krajów OECD.

Waluta

euro (EUR)

Populacja

17,591

(mln/2022)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Dostęp do internetu 2022:

98.28%

Robi zakupy online 2022:

88.21%

Udział e-commerce w handlu retail:

10,3%

Wzrost rynku 2023-2027:

9.2%

Wzrost dochodów e-commerce 2023:

17%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

75.26%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

24.01%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

29.48%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Moda

Żywność i środki higieny osobistej

Meble i wyposażenie

Elektronika i media

Zabawki, Hobby i DIY

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

kieskeurig.nl

vergelijk.nl

Stawki VAT

21%

Podstawowa stawka VAT

9%

Obniżona stawka VAT

w tym żywność i napoje bezalkoholowe, artykuły rolnicze farmaceutyki, urządzenia medyczne i terapeutyczne, protezy i inne akcesoria związane ze zdrowiem, dzieła sztuki i przedmioty kolekcjonerskie, prasa, książki, podręczniki, audiobooki i e-booki

Charakterystyka konsumenta

Holenderscy konsumenci przykładają dużą wagę do wygody zakupów i oczekują szybkich oraz niezawodnych opcji dostawy – nic dziwnego, skoro Holandia jest głównym europejskim hubem logistycznym. Cena oczywiście również jest istotna – Holendrzy porównują ceny i wyszukują często produkty online przed zakupem w sklepie lub na odwrót. Zwracają również uwagę na kwestie zrównoważonego handlu i przestrzegania wartości etycznych przez dostawców.
Mają wysoką świadomość ekologiczną. Robiąc zakupy preferują rodzime platformy. Jest to społeczeństwo otwarte – wielokulturowe, wielojęzyczne i tolerancyjne, o czym warto pamiętać przygotowując ofertę skierowaną na tamtejszy rynek.

Popularne metody płatności

  1. iDEAL
  2. Karta debetowa lub kredytowa
  3. E-portfel (PayPal)
  4. Płatność odroczona (Klarna, Afterpay)

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (PostNL, DHL, UPS, DPD, FedEx)
  2. Odbiór w punkcie odbioru paczek

Najpopularniejsze kierunki zakupów cross-border

39%

Chiny

19%

Niemcy

8%

Wielka Brytania

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze kanały social media 2023

69%

Facebook

11%

Instagram

9%

Twitter

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.