Holandia jest krajem o jednym z najwyższych w Europie wskaźników rozpowszechnienia handlu internetowego. Holendrzy plasują się na czele statystyk częstotliwości dokonywania zakupów online – blisko 90% z nich deklaruje zakup w Internecie w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Roczny obrót na rynku e-commerce szacowany jest na ponad 30 mld euro, a przychody ze sprzedaży internetowej osiąga ponad 30 proc. firm (zatrudniających powyżej 9 osób) z Niderlandów.
Warto również pamiętać, że Holandia jest kluczowym dla e-commerce globalnym centrum logistycznym, z rozwiniętym transportem morskim, lotniczym czy drogowym – co stwarza doskonałe warunki do handlu transgranicznego.
Holendrzy należą do grupy zamożniejszych Europejczyków – PKB na mieszkańca (w standardzie siły nabywczej) wynosi w tym kraju 45 300 (129% średniej UE). Poziom cen w Holandii jest równy średniej dla krajów OECD.
Charakterystyka rynku e-commerce
Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):
Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):
Wartość udziału e-commerce w handlu:
Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):
Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):
Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):
Konsumenci kupujący z innych krajów UE:
Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):
Elektronika i media
Żywność i środki higieny osobistej
Moda
Zabawki, Hobby i DIY
Meble i wyposażenie
Marketplace
Bol
Coolblue
Ah
Marktplaats
Amazon
21%
Podstawowa stawka VAT
9%
Obniżona stawka VAT
w tym na żywność i napoje bezalkoholowe, artykuły rolnicze farmaceutyki, urządzenia medyczne i terapeutyczne, protezy i inne akcesoria związane ze zdrowiem, dzieła sztuki i przedmioty kolekcjonerskie, prasa, książki, podręczniki, audiobooki i e-booki
Charakterystyka konsumenta
Holenderscy konsumenci przykładają dużą wagę do wygody zakupów i oczekują szybkich oraz niezawodnych opcji dostawy – nic dziwnego, skoro Holandia jest głównym europejskim hubem logistycznym. Cena oczywiście również jest istotna – Holendrzy porównują ceny i często wyszukują produkty online przed zakupem w sklepie lub na odwrót. Zwracają również uwagę na kwestie zrównoważonego handlu i przestrzegania wartości etycznych przez dostawców.
Mają wysoką świadomość ekologiczną. Robiąc zakupy preferują rodzime platformy. Jest to społeczeństwo otwarte – wielokulturowe, wielojęzyczne i tolerancyjne, o czym warto pamiętać przygotowując ofertę skierowaną na tamtejszy rynek.
50%
Chiny
16%
Niemcy
7%
Stany Zjednoczone
Wskaźniki marketingowe
72%
10%
10%
Źródła:
1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.
Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.