Holandia - charakterystyka rynku e-commerce

Holandia jest krajem o jednym z najwyższych w Europie wskaźników rozpowszechnienia handlu internetowego. Holendrzy plasują się na czele statystyk częstotliwości dokonywania zakupów online – blisko 90% z nich deklaruje zakup w Internecie w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Roczny obrót na rynku e-commerce szacowany jest na ponad 30 mld euro, a przychody ze sprzedaży internetowej osiąga ponad 30 proc. firm (zatrudniających powyżej 9 osób) z Niderlandów.

Warto również pamiętać, że Holandia jest kluczowym dla e-commerce globalnym centrum logistycznym, z rozwiniętym transportem morskim, lotniczym czy drogowym – co stwarza doskonałe warunki do handlu transgranicznego.

Holendrzy należą do grupy zamożniejszych Europejczyków – PKB na mieszkańca (w standardzie siły nabywczej) wynosi w tym kraju 45 300 (129% średniej UE). Poziom cen w Holandii jest równy średniej dla krajów OECD.

Waluta

euro (EUR)

Populacja

17,811

(mln/2022)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):

99.27%

Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):

92.41%

Wartość udziału e-commerce w handlu:

18%

Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):

4.2%

Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):

10.6%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

77.46%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

43.2%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

36.31%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Elektronika i media

Żywność i środki higieny osobistej

Moda

Zabawki, Hobby i DIY

Meble i wyposażenie

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

bestlist.nl

kieskeurig.nl

vergelijk.nl

Stawki VAT

21%

Podstawowa stawka VAT

9%

Obniżona stawka VAT

w tym na żywność i napoje bezalkoholowe, artykuły rolnicze farmaceutyki, urządzenia medyczne i terapeutyczne, protezy i inne akcesoria związane ze zdrowiem, dzieła sztuki i przedmioty kolekcjonerskie, prasa, książki, podręczniki, audiobooki i e-booki

Charakterystyka konsumenta

Holenderscy konsumenci przykładają dużą wagę do wygody zakupów i oczekują szybkich oraz niezawodnych opcji dostawy – nic dziwnego, skoro Holandia jest głównym europejskim hubem logistycznym. Cena oczywiście również jest istotna – Holendrzy porównują ceny i często wyszukują produkty online przed zakupem w sklepie lub na odwrót. Zwracają również uwagę na kwestie zrównoważonego handlu i przestrzegania wartości etycznych przez dostawców.
Mają wysoką świadomość ekologiczną. Robiąc zakupy preferują rodzime platformy. Jest to społeczeństwo otwarte – wielokulturowe, wielojęzyczne i tolerancyjne, o czym warto pamiętać przygotowując ofertę skierowaną na tamtejszy rynek.

Popularne metody płatności

  1. iDEAL.
  2. Karta debetowa lub kredytowa (VISA, Mastercard)
  3. E-portfel (PayPal)
  4. Przelew bankowy
  5. Płatność odroczona (Klarna, Afterpay)

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (PostNL, DHL, UPS, DPD, GLS, FedEx)
  2. Odbiór w punkcie odbioru paczek

W których krajach Holendrzy najczęściej kupują online?*

50%

Chiny

16%

Niemcy

7%

Stany Zjednoczone

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze media społecznościowe wg udziału w rynku (2023)

72%

Facebook

10%

Instagram

10%

Pinterest

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

 

* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.

 

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.