Hiszpania - charakterystyka rynku e-commerce

Wartość rynku e-commerce w Hiszpanii szacowana jest według źródeł na ponad 60 mld euro. Popularność zakupów online jest nieco niższa niż na najbardziej rozwiniętych rynkach e-commerce w Europie. Zakupów online dokonało (przynajmniej raz w ostatnich 12 miesiącach) ponad 67% Hiszpanów – co oznacza, że rynek wciąż posiada potencjał do wzrostu. Jedna trzecia tamtejszych firm zatrudniających powyżej 9 osób osiąga przychody z kanału e-commerce.

Hiszpania jest drugim co wielkości krajem w UE, ale ze słabszą niż we Francji czy Niemczech rozwiniętą infrastrukturę logistyczną. PKB na mieszkańca wyrażony w standardzie siły nabywczej w Hiszpanii wynosi 29 800 (85%. średniej UE). Ceny są niższe niż w najbardziej zamożnych krajach Europy – wskaźnik poziomu cen OECD dla Hiszpanii wynosi 80 (średnia OECD=100).

Waluta

euro (EUR)

Populacja

47,433

(mln/2022)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Dostęp do internetu 2022:

96.08%

Robi zakupy online 2022:

67.91%

Udział e-commerce w handlu retail:

10,9%

Wzrost rynku 2023-2027:

10,6%

Wzrost dochodów e-commerce 2023:

24%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

50.92%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

17.04%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

23.06%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Moda

Żywność i środki higieny osobistej

Meble i wyposażenie

Elektronika i media

Zabawki, Hobby i DIY

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

idealo.es

tiendas.com

Stawki VAT

21%

Podstawowa stawka VAT

10%

Obniżona stawka VAT

w tym niektóre produkty spożywcze, niektóre produkty rolnicze

4%

Obniżona stawka VAT

w tym niektóre produkty spożywcze, produkty wydawnicze, lekarstwa, produkty higieniczne, produkty przeznaczone dla osób z niepełnosprawnością

Charakterystyka konsumenta

Eksperci podkreślają, że przed 2020 roku (pandemia) wiele tamtejszych firm promowało i sprzedawało swoje produkty i usługi głównie offline. Przeciętny hiszpański nabywca był na ogół dość niecierpliwy i wymagający, a dobrą obsługę klienta, reputację marki i niskie ceny uważał za najważniejsze wartości, które powinien oferować dobry sprzedawca.

Hiszpanie tradycyjnie dokonywali zakupów na podstawie ustnych rekomendacji oraz odwiedzając sklepy stacjonarne, w których mogli przejrzeć wszystkie dostępne artykuły i poprosić o pomoc w wyborze tego, czego potrzebowali. Pandemia wymusiła zmianę przyzwyczajeń, ale Hiszpanie wciąż są wrażliwi na ceny (zarówno produktów jak i np. dostawy) i świadomi wartości. Są też mało cierpliwi i oczekują szybko i sprawnie przeprowadzonego procesu sprzedaży i dostawy – najlepiej darmowej.

Często porównują ceny i szukają zniżek lub ofert promocyjnych przed dokonaniem zakupu. Niecierpliwość widoczna jest m.in. w namiętnym śledzeniu trasy przesyłek – Hiszpanie robią to zdecydowanie częściej niż inni Europejczycy. Co ważne, w porównaniu z innymi krajami Europy, nie mają tak silnego przywiązania do krajowych marek i chętnie kupują towary z zagranicy. Eksperci zwracają również uwagę aby do hiszpańskiego rynku nie podchodzić szablonowo – np. z założeniem określonych preferencji w poszczególnych grupach wiekowych.

Popularne metody płatności

  1. Karta kredytowa lub debetowa (Bizum)
  2. E-portfel (PayPal, Google Pay, Apple Pay itp.)
  3. Przelew bankowy
  4. Płatność odroczona (Klarna, Clearpay)

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (Correos, SEUR, DHL, UPS, MRW, FedEx, Nacex)
  2. Odbiór w punkcie odbioru paczek

Najpopularniejsze kierunki zakupów cross-border

48%

Chiny

10%

Wielka Brytania

10%

Niemcy

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze kanały social media 2023

91%

Facebook

5%

Instagram

3%

Twitter

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.