Wartość rynku e-commerce w Hiszpanii szacowana jest według źródeł na ponad 60 mld euro. Popularność zakupów online jest nieco niższa niż na najbardziej rozwiniętych rynkach e-commerce w Europie. Zakupów online dokonało (przynajmniej raz w ostatnich 12 miesiącach) ponad 67% Hiszpanów – co oznacza, że rynek wciąż posiada potencjał do wzrostu. Jedna trzecia tamtejszych firm zatrudniających powyżej 9 osób osiąga przychody z kanału e-commerce.
Hiszpania jest drugim co wielkości krajem w UE, ale ze słabszą niż we Francji czy Niemczech rozwiniętą infrastrukturę logistyczną. PKB na mieszkańca wyrażony w standardzie siły nabywczej w Hiszpanii wynosi 29 800 (85%. średniej UE). Ceny są niższe niż w najbardziej zamożnych krajach Europy – wskaźnik poziomu cen OECD dla Hiszpanii wynosi 80 (średnia OECD=100).
Charakterystyka rynku e-commerce
Dostęp do internetu 2022:
Robi zakupy online 2022:
Udział e-commerce w handlu retail:
Wzrost rynku 2023-2027:
Wzrost dochodów e-commerce 2023:
Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):
Konsumenci kupujący z innych krajów UE:
Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):
Moda
Żywność i środki higieny osobistej
Meble i wyposażenie
Elektronika i media
Zabawki, Hobby i DIY
Marketplace
Amazon
Elcorteingles
Shein
Aliexpress
Amazon
21%
Podstawowa stawka VAT
10%
Obniżona stawka VAT
w tym niektóre produkty spożywcze, niektóre produkty rolnicze
4%
Obniżona stawka VAT
w tym niektóre produkty spożywcze, produkty wydawnicze, lekarstwa, produkty higieniczne, produkty przeznaczone dla osób z niepełnosprawnością
Charakterystyka konsumenta
Eksperci podkreślają, że przed 2020 roku (pandemia) wiele tamtejszych firm promowało i sprzedawało swoje produkty i usługi głównie offline. Przeciętny hiszpański nabywca był na ogół dość niecierpliwy i wymagający, a dobrą obsługę klienta, reputację marki i niskie ceny uważał za najważniejsze wartości, które powinien oferować dobry sprzedawca.
Hiszpanie tradycyjnie dokonywali zakupów na podstawie ustnych rekomendacji oraz odwiedzając sklepy stacjonarne, w których mogli przejrzeć wszystkie dostępne artykuły i poprosić o pomoc w wyborze tego, czego potrzebowali. Pandemia wymusiła zmianę przyzwyczajeń, ale Hiszpanie wciąż są wrażliwi na ceny (zarówno produktów jak i np. dostawy) i świadomi wartości. Są też mało cierpliwi i oczekują szybko i sprawnie przeprowadzonego procesu sprzedaży i dostawy – najlepiej darmowej.
Często porównują ceny i szukają zniżek lub ofert promocyjnych przed dokonaniem zakupu. Niecierpliwość widoczna jest m.in. w namiętnym śledzeniu trasy przesyłek – Hiszpanie robią to zdecydowanie częściej niż inni Europejczycy. Co ważne, w porównaniu z innymi krajami Europy, nie mają tak silnego przywiązania do krajowych marek i chętnie kupują towary z zagranicy. Eksperci zwracają również uwagę aby do hiszpańskiego rynku nie podchodzić szablonowo – np. z założeniem określonych preferencji w poszczególnych grupach wiekowych.
48%
Chiny
10%
Wielka Brytania
10%
Niemcy
Wskaźniki marketingowe
91%
5%
3%
Źródła:
1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.