Hiszpania - charakterystyka rynku e-commerce

Obroty rynku e-commerce w Hiszpanii szacowane są, według niektórych źródeł, na ponad 80 mld euro. Popularność zakupów online jest nieco niższa niż na najbardziej rozwiniętych rynkach e-commerce w Europie. Zakupów online dokonało (przynajmniej raz w ostatnich 12 miesiącach) ponad 68% Hiszpanów – co oznacza, że rynek wciąż posiada potencjał do wzrostu. Jedna trzecia tamtejszych firm zatrudniających powyżej 9 osób osiąga przychody z kanału e-commerce.

Hiszpania jest drugim co wielkości krajem w UE, ale ze słabszą niż we Francji czy Niemczech rozwiniętą infrastrukturę logistyczną. PKB na mieszkańca wyrażony w standardzie siły nabywczej w Hiszpanii wynosi 30 300 (86%. średniej UE). Ceny są niższe niż w najbardziej zamożnych krajach Europy – wskaźnik poziomu cen OECD dla Hiszpanii wynosi 80 (średnia OECD=100).

Waluta

euro (EUR)

Populacja

48,06

(mln/2023)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):

95.96%

Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):

68.88%

Wartość udziału e-commerce w handlu:

12.2%

Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):

9.9%

Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):

12.3%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

51.1%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

17.6%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

24.47%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Elektronika i media

Zabawki, Hobby i DIY

Moda

Meble i wyposażenie

Żywność i środki higieny osobistej

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

idealo.es

tiendas.com

Stawki VAT

21%

Podstawowa stawka VAT

10%

Obniżona stawka VAT

w tym na niektóre produkty spożywcze, niektóre produkty rolnicze

4%

Obniżona stawka VAT

w tym na niektóre produkty spożywcze, produkty wydawnicze, lekarstwa, produkty higieniczne, produkty przeznaczone dla osób z niepełnosprawnością

Charakterystyka konsumenta

Eksperci podkreślają, że przed 2020 roku (pandemia) wiele hiszpańskich firm promowało i sprzedawało swoje produkty i usługi głównie offline. Przeciętny hiszpański nabywca był na ogół dość niecierpliwy i wymagający, a dobrą obsługę klienta, reputację marki i niskie ceny uważał za najważniejsze wartości, które powinien oferować dobry sprzedawca.

Hiszpanie tradycyjnie dokonywali zakupów na podstawie ustnych rekomendacji oraz odwiedzając sklepy stacjonarne, w których mogli przejrzeć wszystkie dostępne artykuły i poprosić o pomoc w wyborze tego, czego potrzebowali. Pandemia wymusiła zmianę przyzwyczajeń, ale Hiszpanie wciąż są wrażliwi na ceny (zarówno produktów, jak i np. dostawy) i świadomi wartości. Są też mało cierpliwi i oczekują szybko i sprawnie przeprowadzonego procesu sprzedaży i dostawy – najlepiej darmowej.

Często porównują ceny i szukają zniżek lub ofert promocyjnych przed dokonaniem zakupu. Niecierpliwość widoczna jest m.in. w namiętnym śledzeniu trasy przesyłek – Hiszpanie robią to zdecydowanie częściej niż inni Europejczycy. Co ważne, w porównaniu z innymi krajami Europy, nie mają tak silnego przywiązania do krajowych marek i chętnie kupują towary z zagranicy. Eksperci zwracają również uwagę, aby do hiszpańskiego rynku nie podchodzić szablonowo – np. z założeniem określonych preferencji w poszczególnych grupach wiekowych.

Popularne metody płatności

  1. Karta kredytowa lub debetowa (VISA, Mastercard, American Express, Bizum)
  2. E-portfel (PayPal, Google Pay, Apple Pay itp.)
  3. Przelew bankowy.
  4. Płatność odroczona (Klarna, Clearpay)

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (Correos, SEUR, DHL, UPS, GLS, MRW, FedEx, Nacex)
  2. Odbiór w punkcie odbioru paczek

W których krajach Hiszpanie najczęściej kupują online?*

53%

Chiny

10%

Niemcy

8%

Stany Zjednoczone

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze media społecznościowe wg udziału w rynku (2023)

90%

Facebook

5%

Instagram

3%

Twitter

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

 

* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.

 

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.