Francja należy do grona europejskich i globalnych liderów jeśli chodzi o wartość rynku e-commerce. W 2023 roku cały sektor e-sprzedaży towarów i usług osiągnął szacunkowe obroty w wysokości ponad 160 mld euro. Ponad 76% Francuzów przynajmniej raz w roku robi zakupy online – co więcej, Francuzi nie należą do oszczędnych w sieci i znajdują się na czele zestawień porównujących przeciętne wydatki na zakupy online w poszczególnych krajach.
E-handel odpowiada za ponad 13% ogółu sprzedaży w tym kraju a odsetek firm (z zatrudnieniem powyżej 9 osób), które prowadzą sprzedaż online wynosi blisko 17%. Raporty na temat francuskiego rynku e-commerce zwracają również uwagę, że jest on szczególnie mocno regulowany – warto sprawdzić wszystkie wymogi prawne przed wejściem na tamtejszy rynek.
PKB na głowę wyrażony w standardzie siły nabywczej we Francji wynosi 35 500 (100% średniej UE). Ceny we Francji są nieco niższe niż w sąsiednich Niemczech – wskaźnik cen OECD wynosi 92 (średnia w krajach OECD=100).
Charakterystyka rynku e-commerce
Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):
Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):
Wartość udziału e-commerce w handlu:
Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):
Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):
Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):
Konsumenci kupujący z innych krajów UE:
Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):
Zabawki, Hobby i DIY
Żywność i środki higieny osobistej
Moda
Elektronika i media
Meble i wyposażenie
Marketplace
Amazon
Cdiscount
Veepee
Aliexpress
Ebay
20%
Podstawowa stawka VAT
10%
Obniżona stawka VAT
w tym na nieprzetworzone produkty rolnicze, drewno opałowe
5,5%
Obniżona stawka VAT
w tym na produkty żywnościowe, książki
2,1%
Obniżona stawka VAT
w tym na niektóre publikacje prasowe
Charakterystyka konsumenta
Konsumenci we Francji są wrażliwi na ceny, jakość i kwestie bezpieczeństwa zakupów w Internecie. Jako że jest to rozwinięty rynek e-commerce, konsumenci zwracać się będą w stronę dostawców, którzy oferują nie tylko wysoką jakość towarów/usług, ale również wysokie standardy obsługi – począwszy od dobrze przygotowanego i rzetelnego opisu, po wygodną i szybką dostawę. W większym stopniu niż np. Niemcy są otwarci na e-zakupy zagraniczne.
Podobnie jednak jak Niemcy, cenią sobie swoje lokalne produkty i marki – a tendencja do preferowania rodzimych produktów wzmocniła się w trakcie pandemii. Wśród francuskich konsumentów coraz bardziej widoczne są tendencje do zwracania uwagi na kwestie środowiskowe. Efektem tego jest m.in. rosnącą popularność produktów używanych – co jest nie tylko skutkiem rosnących cen, ale również wzrostu świadomości ekologicznej. Co ciekawe, statystyki pokazują, że dla francuskich konsumentów, w większym stopniu niż w innych krajach, przy dokonywaniu zakupów znaczenie ma rekomendacja znajomych.
46%
Chiny
15%
Niemcy
8%
Wielka Brytania
Wskaźniki marketingowe
61%
14%
11%
Źródła:
1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.
Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen” (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.