Francja - charakterystyka rynku e-commerce

Francja należy do grona europejskich i globalnych liderów jeśli chodzi o wartość rynku e-commerce. W 2023 roku cały sektor e-sprzedaży towarów i usług osiągnął szacunkowe obroty w wysokości ponad 160 mld euro. Ponad 76% Francuzów przynajmniej raz w roku robi zakupy online – co więcej, Francuzi nie należą do oszczędnych w sieci i znajdują się na czele zestawień porównujących przeciętne wydatki na zakupy online w poszczególnych krajach.

E-handel odpowiada za ponad 13% ogółu sprzedaży w tym kraju a odsetek firm (z zatrudnieniem powyżej 9 osób), które prowadzą sprzedaż online wynosi blisko 17%. Raporty na temat francuskiego rynku e-commerce zwracają również uwagę, że jest on szczególnie mocno regulowany – warto sprawdzić wszystkie wymogi prawne przed wejściem na tamtejszy rynek.

PKB na głowę wyrażony w standardzie siły nabywczej we Francji wynosi 35 500 (100% średniej UE). Ceny we Francji są nieco niższe niż w sąsiednich Niemczech – wskaźnik cen OECD wynosi 92 (średnia w krajach OECD=100).

Waluta

euro (EUR)

Populacja

68,071

(mln/2022)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):

93,79%

Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):

76,93%

Wartość udziału e-commerce w handlu:

16,8%

Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):

4,6%

Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):

9,5%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

50,02%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

25,43%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

33,09%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Zabawki, Hobby i DIY

Żywność i środki higieny osobistej

Moda

Elektronika i media

Meble i wyposażenie

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

idealo.fr

ledenicheur.fr

123comparer.fr

Stawki VAT

20%

Podstawowa stawka VAT

10%

Obniżona stawka VAT

w tym na nieprzetworzone produkty rolnicze, drewno opałowe

5,5%

Obniżona stawka VAT

w tym na produkty żywnościowe, książki

2,1%

Obniżona stawka VAT

w tym na niektóre publikacje prasowe

Charakterystyka konsumenta

Konsumenci we Francji są wrażliwi na ceny, jakość i kwestie bezpieczeństwa zakupów w Internecie. Jako że jest to rozwinięty rynek e-commerce, konsumenci zwracać się będą w stronę dostawców, którzy oferują nie tylko wysoką jakość towarów/usług, ale również wysokie standardy obsługi – począwszy od dobrze przygotowanego i rzetelnego opisu, po wygodną i szybką dostawę. W większym stopniu niż np. Niemcy są otwarci na e-zakupy zagraniczne.

Podobnie jednak jak Niemcy, cenią sobie swoje lokalne produkty i marki – a tendencja do preferowania rodzimych produktów wzmocniła się w trakcie pandemii. Wśród francuskich konsumentów coraz bardziej widoczne są tendencje do zwracania uwagi na kwestie środowiskowe. Efektem tego jest m.in. rosnącą popularność produktów używanych – co jest nie tylko skutkiem rosnących cen, ale również wzrostu świadomości ekologicznej. Co ciekawe, statystyki pokazują, że dla francuskich konsumentów, w większym stopniu niż w innych krajach, przy dokonywaniu zakupów znaczenie ma rekomendacja znajomych.

Popularne metody płatności

  1. Karta debetowa lub kredytowa (VISA, Mastercard, Cartes Bancaires)
  2. E-portfel (w tym PayPal).
  3. Przelew bankowy.
  4. Karta podarunkowa.

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (w tym operatorzy: La Poste, Chronopost, Colissimo, DPD, Mondial Relay, UPS).
  2. Odbiór w punkcie odbioru paczek.
  3. Odbiór w sklepie stacjonarnym.

W których krajach Francuzi najczęściej kupują online?*

46%

Chiny

15%

Niemcy

8%

Wielka Brytania

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze media społecznościowe wg udziału w rynku (2023)

61%

Facebook

14%

Instagram

11%

Twitter

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

 

* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.

 

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen” (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.