Finlandia - charakterystyka rynku e-commerce

Finlandia jest krajem doskonale przygotowanym do rozwoju e-handlu z rozwiniętą infrastrukturą, nowoczesnym i stosunkowo zasobnym społeczeństwem. Obroty na konsumenckim rynku e-commerce wynoszą ponad 6 mld euro a handel przez Internet prowadzi ponad 32% firm z Finlandii (zatrudniających powyżej 9 osób). Eksperci wskazują, że pomimo wysokiego poziomu ucyfrowienia Finlandia na tle krajów skandynawskich pozostaje nieco w tyle jeśli chodzi o internetowy handel. Internetowe zakupy w ostatnich 12 miesiącach deklaruje około 79% Finów. Szczególnie starsze pokolenie jest nieco bardziej sceptycznie nastawione do zakupów w Internecie niż np. starsi Szwedzi czy Norwegowie.

Finlandia z wynikiem 38 400 może pochwalić się PKB na głowę (w standardzie siły nabywczej) wyższym od średniej UE (109% UE). Ceny są wyższe niż średnia OECD (wskaźnik 107).

Waluta

euro (EUR)

finlandia

Populacja

5,564

(mln/2023)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):

97,83%

Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):

79,14%

Wartość udziału e-commerce w handlu:

16.3%

Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):

4.4%

Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):

10.1%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

51.39%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

28.08%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

31.25%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Zabawki, Hobby i DIY

Elektronika i media

Moda

Meble
i wyposażenie

Żywność i środki higieny osobistej

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

Vertaa.fi

Hintaseuranta.fi

Stawki VAT

24%

Podstawowa stawka VAT

14%

Obniżona stawka VAT

10%

Obniżona stawka VAT

Charakterystyka konsumenta

Finowie są dojrzałymi i świadomymi konsumentami. Jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe Finów jest jakość i bezpieczeństwo produktów. Dużą wagę przywiązują też do pochodzenia produktu lub marki, a ich preferencje kierują się bardziej ku rodzimym produktom.

Wielu Finów korzysta z zalet handlu transgranicznego (z uwagi na niewiele silnych marek w popularnych kategoriach produktów), warto jednak mieć na uwadze wysokie wymagania klientów pod kątem doświadczenia użytkownika. Finowie dbają o środowisko, bliskie są im również kwestie zrównoważonej konsumpcji i ta postawa znajduje również odzwierciedlenie w decyzjach zakupowych.

Analizując kwestie wchodzenia na rynek fiński należy mieć na uwadze, że ze względu na ukształtowanie terenu oraz klimat, logistyka jest bardziej rozwinięta w południowej części kraju. Co ciekawe, niektóre publikacje opisujące e-commerce w Finlandii zwracają uwagę, że w porównaniu z innymi krajami, Finowie nie uważają szybkiej dostawy za priorytet i bardziej interesuje ich możliwość wyboru miejsca dostawy.

Popularne metody płatności

  1. Karta kredytowa lub debetowa
  2. Bankowość internetowa, Trustly
  3. E-portfel (MobilePay, PayPal, Apple Pay, Google Pay)

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (Posti, Matkahuolto, PostNord, Budbee Home Delivery, DHL)
  2. Dostawa do punktu odbioru

W których krajach Finowie najczęściej kupują online?*

28%

Chiny

21%

Niemcy

12%

Szwecja

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze media społecznościowe wg udziału w rynku (2023)

55%

Facebook

19%

Instagram

10%

Pinterest

Źródła:

 

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

PostNord, E-commerce in Europe 2020

 

* wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023

 

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen” (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.