Finlandia - charakterystyka rynku e-commerce

Finlandia jest krajem doskonale przygotowanym do rozwoju e-handlu z rozwiniętą infrastrukturą, nowoczesnym i stosunkowo zasobnym społeczeństwem. Obroty na konsumenckim rynku e-commerce wynoszą ponad 6 mld euro a handel przez Internet prowadzi ponad 32% firm z Finlandii (zatrudniających powyżej 9 osób). Eksperci wskazują, że pomimo wysokiego poziomu ucyfrowienia Finlandia na tle krajów skandynawskich pozostaje nieco w tyle jeśli chodzi o internetowy handel. Internetowe zakupy w ostatnich 12 miesiącach deklaruje około 79% Finów. Szczególnie starsze pokolenie jest nieco bardziej sceptycznie nastawione do zakupów w Internecie niż np. starsi Szwedzi czy Norwegowie.

Finlandia z wynikiem 38 400 może pochwalić się PKB na głowę (w standardzie siły nabywczej) wyższym od średniej UE (109% UE). Ceny są wyższe niż średnia OECD (wskaźnik 107).

Waluta

euro (EUR)

finlandia

Populacja

5,548

(mln/2022)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Dostęp do internetu 2022:

97,59

Robi zakupy online 2022:

78,64

Udział e-commerce w handlu retail:

15,1

Wzrost rynku 2023-2027:

8,8

Wzrost dochodów e-commerce 2023:

17

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

48,87

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

27,77

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

30,12

Najpopularniejsze branże e-commerce

Moda

Elektronika i media

Zabawki, Hobby i DIY

Żywność i środki higieny osobistej

Meble
i wyposażenie

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

Vertaa.fi

Hintaseuranta.fi

Stawki VAT

24%

Podstawowa stawka VAT

14%

Obniżona stawka VAT

10%

Obniżona stawka VAT

Charakterystyka konsumenta

Finowie są dojrzałymi i świadomymi konsumentami. Jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe Finów jest jakość i bezpieczeństwo produktów. Dużą wagę przywiązują też do pochodzenia produktu lub marki a ich preferencje kierują się bardziej ku rodzimym produktom.

Wielu Finów korzysta z zalet handlu transgranicznego (z uwagi na niewiele silnych marek w popularnych kategoriach produktów) warto jednak mieć na uwadze wysokie wymagania klientów pod kątem user experience. Finowie dbają o środowisko, bliskie są im również kwestie zrównoważonej konsumpcji i ta postawa znajduje również odzwierciedlenie w decyzjach zakupowych.

Analizując kwestie wchodzenia na rynek fiński należy mieć na uwadze, że ze względu na ukształtowanie terenu oraz klimat, logistyka jest bardziej rozwinięta w południowej części kraju. Co ciekawe, niektóre publikacje opisujące e-commerce w Finlandii zwracają uwagę, że w porównaniu z innymi krajami, Finowie nie uważają szybkiej dostawy za priorytet i bardziej interesuje ich możliwość wyboru miejsca dostawy.

Popularne metody płatności

  1. Bankowość internetowa, Trustly
  2. Karta kredytowa lub debetowa
  3. Faktura
  4. E-portfel (MobilePay, PayPal, Apple Pay, Google Pay)

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa do paczkomatu
  2. Dostawa do punktu odbioru (PUDO)
  3. Dostawa do skrzynki

Najpopularniejsze kierunki zakupów cross-border

27%

Niemcy

23%

Chiny

14%

Szwecja

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze kanały social media 2023

52%

Facebook

21%

Instagram

13%

Twitter

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

PostNord, E-commerce in Europe 2020

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen” (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.