Finlandia jest krajem doskonale przygotowanym do rozwoju e-handlu z rozwiniętą infrastrukturą, nowoczesnym i stosunkowo zasobnym społeczeństwem. Obroty na konsumenckim rynku e-commerce wynoszą ponad 6 mld euro a handel przez Internet prowadzi ponad 32% firm z Finlandii (zatrudniających powyżej 9 osób). Eksperci wskazują, że pomimo wysokiego poziomu ucyfrowienia Finlandia na tle krajów skandynawskich pozostaje nieco w tyle jeśli chodzi o internetowy handel. Internetowe zakupy w ostatnich 12 miesiącach deklaruje około 79% Finów. Szczególnie starsze pokolenie jest nieco bardziej sceptycznie nastawione do zakupów w Internecie niż np. starsi Szwedzi czy Norwegowie.
Finlandia z wynikiem 38 400 może pochwalić się PKB na głowę (w standardzie siły nabywczej) wyższym od średniej UE (109% UE). Ceny są wyższe niż średnia OECD (wskaźnik 107).
Charakterystyka rynku e-commerce
Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):
Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):
Wartość udziału e-commerce w handlu:
Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):
Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):
Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):
Konsumenci kupujący z innych krajów UE:
Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):
Zabawki, Hobby i DIY
Elektronika i media
Moda
Meble
i wyposażenie
Żywność i środki higieny osobistej
Marketplace
Verkkokauppa
Gigantti
Tokmanni
Karkkainen
Prisma
24%
Podstawowa stawka VAT
14%
Obniżona stawka VAT
10%
Obniżona stawka VAT
Charakterystyka konsumenta
Finowie są dojrzałymi i świadomymi konsumentami. Jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe Finów jest jakość i bezpieczeństwo produktów. Dużą wagę przywiązują też do pochodzenia produktu lub marki, a ich preferencje kierują się bardziej ku rodzimym produktom.
Wielu Finów korzysta z zalet handlu transgranicznego (z uwagi na niewiele silnych marek w popularnych kategoriach produktów), warto jednak mieć na uwadze wysokie wymagania klientów pod kątem doświadczenia użytkownika. Finowie dbają o środowisko, bliskie są im również kwestie zrównoważonej konsumpcji i ta postawa znajduje również odzwierciedlenie w decyzjach zakupowych.
Analizując kwestie wchodzenia na rynek fiński należy mieć na uwadze, że ze względu na ukształtowanie terenu oraz klimat, logistyka jest bardziej rozwinięta w południowej części kraju. Co ciekawe, niektóre publikacje opisujące e-commerce w Finlandii zwracają uwagę, że w porównaniu z innymi krajami, Finowie nie uważają szybkiej dostawy za priorytet i bardziej interesuje ich możliwość wyboru miejsca dostawy.
28%
Chiny
21%
Niemcy
12%
Szwecja
Wskaźniki marketingowe
55%
19%
10%
Źródła:
1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
PostNord, E-commerce in Europe 2020
* wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023
Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen” (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.