Estonia - charakterystyka rynku e-commerce

Estonia jest dynamicznie rozwijającym się krajem, z doskonałymi warunkami do prowadzenia biznesu. Obroty rynku e-commerce szacuje się na blisko 3 mld euro. Jest uważana za najbardziej dojrzały rynek e-commerce w swoim regionie – ze znacznym odsetkiem mieszkańców robiących zakupy online (ok. 71% w ciągu ostatnich 12 miesięcy). Uznawana jest również za kraj o jednym z najwyższych poziomów cyberbezpieczeństwa. Estonia słynie z poziomu informatyzacji – szczególnie w sferze usług publicznych. Estońskie firmy są znane na świecie w dziedzinach związanych z nowoczesnymi technologiami informacyjno-telekomunikacyjnymi.

Według statystyk sprzedaż online prowadzi ponad 22% tamtejszych firm (zatrudniających powyżej 9 osób). PKB na głowę Estończyka wyrażony w standardzie siły nabywczej wynosi 30 700 (87% średniej UE). Poziom cen w Estonii jest najwyższy wśród krajów nadbałtyckich. Wskaźnik cen OECD wynosi 76 (średnia OECD=100).

Waluta

euro (EUR)

Populacja

1,366

(mln/2023)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):

93.69%

Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):

73.12%

Wartość udziału e-commerce w handlu:

9.2%

Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):

6.3%

Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):

10.2%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

54.99%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

26.66%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

33.32%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Zabawki, Hobby i DIY

Elektronika i media

Moda

Meble i wyposażenie

Żywność i środki higieny osobistej

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

Stawki VAT

20%

Podstawowa stawka VAT

9%

Obniżona stawka VAT

w tym na niektóre farmaceutyki, książki, prasa

Charakterystyka konsumenta

Dzięki dobrze rozwiniętej infrastrukturze cyfrowej Estończycy dobrze poruszają się w świecie e-commerce. Są bardzo świadomymi konsumentami online, oczekują dobrej jakości obsługi, sprawnych dostaw oraz szybkich i bezpiecznych metod płatności. Choć nie stronią od zakupów zagranicznych, cechą charakterystyczną tamtejszych konsumentów jest m.in. przywiązanie do zakupów na lokalnych platformach.

Estończycy bardzo chętnie korzystają z paczkomatów – według badań nawet 80% paczek jest dostarczanych do estońskich konsumentów tą drogą. Odpowiednikiem naszego InPostu jest w tym kraju Omniva, która posiada największy udział w rynku dostaw poprzez paczkomaty.

Popularne metody płatności

  1. Karta debetowa lub kredytowa
  2. Przelew bankowy
  3. E-portfel (Paypal, Google Pay, Apple Pay itp.)

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (Omniva, Itella, DPD)
  2. Odbiór w paczkomacie (Omniva, Smartpost, DPD)
  3. Odbiór w punkcie odbioru paczek

W których krajach Estończycy najczęściej kupują online?*

40%

Chiny

14%

Niemcy

9%

Łotwa

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze media społecznościowe wg udziału w rynku (2023)

67%

Facebook

12%

Instagram

9%

Pinterest

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

 

* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.

 

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.