Estonia jest dynamicznie rozwijającym się krajem, z doskonałymi warunkami do prowadzenia biznesu. Obroty rynku e-commerce szacuje się na blisko 3 mld euro. Jest uważana za najbardziej dojrzały rynek e-commerce w swoim regionie – ze znacznym odsetkiem mieszkańców robiących zakupy online (ok. 71% w ciągu ostatnich 12 miesięcy). Uznawana jest również za kraj o jednym z najwyższych poziomów cyberbezpieczeństwa. Estonia słynie z poziomu informatyzacji – szczególnie w sferze usług publicznych. Estońskie firmy są znane na świecie w dziedzinach związanych z nowoczesnymi technologiami informacyjno-telekomunikacyjnymi.
Według statystyk sprzedaż online prowadzi ponad 22% tamtejszych firm (zatrudniających powyżej 9 osób). PKB na głowę Estończyka wyrażony w standardzie siły nabywczej wynosi 30 700 (87% średniej UE). Poziom cen w Estonii jest najwyższy wśród krajów nadbałtyckich. Wskaźnik cen OECD wynosi 76 (średnia OECD=100).
Charakterystyka rynku e-commerce
Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):
Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):
Wartość udziału e-commerce w handlu:
Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):
Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):
Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):
Konsumenci kupujący z innych krajów UE:
Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):
Zabawki, Hobby i DIY
Elektronika i media
Moda
Meble i wyposażenie
Żywność i środki higieny osobistej
Marketplace
Kaup24
Hansapost
1a
Euronics
Hinnavaatlus
Porównywarki cen
20%
Podstawowa stawka VAT
9%
Obniżona stawka VAT
w tym na niektóre farmaceutyki, książki, prasa
Charakterystyka konsumenta
Dzięki dobrze rozwiniętej infrastrukturze cyfrowej Estończycy dobrze poruszają się w świecie e-commerce. Są bardzo świadomymi konsumentami online, oczekują dobrej jakości obsługi, sprawnych dostaw oraz szybkich i bezpiecznych metod płatności. Choć nie stronią od zakupów zagranicznych, cechą charakterystyczną tamtejszych konsumentów jest m.in. przywiązanie do zakupów na lokalnych platformach.
Estończycy bardzo chętnie korzystają z paczkomatów – według badań nawet 80% paczek jest dostarczanych do estońskich konsumentów tą drogą. Odpowiednikiem naszego InPostu jest w tym kraju Omniva, która posiada największy udział w rynku dostaw poprzez paczkomaty.
40%
Chiny
14%
Niemcy
9%
Łotwa
Wskaźniki marketingowe
67%
12%
9%
Źródła:
1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.
Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.