Dania jest krajem z dobrze rozwiniętą infrastrukturą i prężnym rynkiem e-commerce. Obroty w duński e-handlu konsumenckim szacuje się na ponad 25 mld euro rocznie. Duńczycy chętnie robą e-zakupy – z danych wynika, że ponad 88% z nich nabyło w ostatnich 12 miesiącach produkt lub usługę przez internet. Dania może również poszczycić się wysokim odsetkiem firm, które osiągają obroty przez kanały online – to ponad 36% firm zatrudniających 9 lub więcej osób. Wejście na rynek duński jest pragnieniem wielu sprzedawców m.in. ze względu na zasobność portfeli tamtejszych mieszkańców.
PKB na mieszkańca wyrażony w standardzie siły nabywczej wynosi 48 100 (137% średniej UE). Poziom cen jest wyższy niż przeciętny w krajach OECD – wskaźnik cen wynosi 113 (średnia OECD=100).
Charakterystyka rynku e-commerce
Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):
Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):
Wartość udziału e-commerce w handlu:
Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):
Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):
Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):
Konsumenci kupujący z innych krajów UE:
Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):
Zabawki, Hobby i DIY
Elektronika i media
Moda
Meble
i wyposażenie
Żywność i środki higieny osobistej
Marketplace
Zalando
Jemogfix
Amazon.de
Aliexpress
Thansen
25%
Podstawowa stawka VAT
0%
Obniżona stawka VAT
Charakterystyka konsumenta
Duńscy konsumenci określani są mianem jednych z najbardziej wymagających w Europie. Mają zasobne portfele, dostęp do nowoczesnej infrastruktury i sprawnej logistyki (wynikającej m.in. z niewielkiego obszaru kraju) – w zamian oczekują wysokiej jakości, innowacyjnych produktów, dostarczonych w krótkim czasie.
Przed zakupem dokładnie sprawdzają czy marka i produkt spełniają ich oczekiwania. Duńczycy chętnie kupują towary z zagranicy, ale i tu należy być przygotowanym na sprostanie wysokim standardom – zarówno jeśli chodzi o cenę, jakość produktów/usług, ale również obsługę sprzedaży i dostawę.
Jeśli chodzi o metody płatności, raporty na temat duńskiego rynku wskazują, że są jednymi z największych fanów kart płatniczych w UE. Duży wpływ na postawy konsumentów mają trendy związane z ochroną środowiska.
27%
Niemcy
27%
Chiny
11%
Szwecja
Wskaźniki marketingowe
78%
8%
7%
Źródła:
1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Epinion Handel, DANSKERNES E-HANDEL – B2C E-commerce tracker Q2 2022
Nets, Danmark E-handelsrapport 2021
Dansk Erhverv, E-HANDELSANALYSEN 2021
* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.
Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen” (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.