Dania - charakterystyka rynku e-commerce

Dania jest krajem z dobrze rozwiniętą infrastrukturą i prężnym rynkiem e-commerce. Obroty w duński e-handlu konsumenckim szacuje się na ponad 25 mld euro rocznie. Duńczycy chętnie robą e-zakupy – z danych wynika, że ponad 88% z nich nabyło w ostatnich 12 miesiącach produkt lub usługę przez internet. Dania może również poszczycić się wysokim odsetkiem firm, które osiągają obroty przez kanałów online – to ponad 36% firm zatrudniających 9 lub więcej osób. Wejście na rynek duński jest pragnieniem wielu sprzedawców m.in. ze względu na zasobność tamtejszych mieszkańców.

PKB na mieszkańca wyrażony w standardzie siły nabywczej wynosi 48 100 (137% średniej UE). Poziom cen jest wyższy niż przeciętny w krajach OECD – wskaźnik cen wynosi 113 (średnia OECD=100).

Waluta

korona duńska (DKK)

dania

Populacja

5,873

(mln/2022)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Dostęp do internetu 2022:

95,16

Robi zakupy online 2022:

88,3

Udział e-commerce w handlu retail:

14,8

Wzrost rynku 2023-2027:

9,8

Wzrost dochodów e-commerce 2023:

16,9

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

66,5

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

31,46

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

33,57

Najpopularniejsze branże e-commerce

Moda

Żywność i środki higieny osobistej

Elektronika i media

Meble
i wyposażenie

Zabawki, Hobby i DIY

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

Kelkoo.dk

Pricerunner.dk

Stawki VAT

25%

Podstawowa stawka VAT

0%

Obniżona stawka VAT

Charakterystyka konsumenta

Duńscy konsumenci określani są mianem jednych z najbardziej wymagających w Europie. Mają zasobne portfele, dostęp do nowoczesnej infrastruktury i sprawnej logistyki (wynikającej m.in. z niewielkiego obszaru kraju) – w zamian oczekują wysokiej jakości, innowacyjnych produktów, dostarczonych w krótkim czasie.

Przed zakupem dokładnie sprawdzają czy marka i produkt spełniają ich oczekiwania. Duńczycy chętnie kupują towary z zagranicy ale i tu należy być przygotowanym na sprostanie wysokim standardom – zarówno jeśli chodzi o cenę, jakość produktów/usług, ale również obsługę sprzedaży i dostawę.

Jeśli chodzi o metody płatności, raporty na temat duńskiego rynku wskazują, że są jednymi z największych fanów kart płatniczych w UE. Duży wpływ na postawy konsumentów mają trendy związane z ochroną środowiska.

Popularne metody płatności

  1. Karta debetowa lub kredytowa
  2. Płatność mobilna (Mobile Pay)
  3. E-portfel (MobilePay, PayPal, Apple Pay, Google Pay)
  4. Przelew bankowy
  5. Faktura

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (Post Danmark, Borger, DHL, PostNord)
  2. Dostawa do punktu odbioru (PUDO)
  3. Dostawa do paczkomatu

Najpopularniejsze kierunki zakupów cross-border

29%

Niemcy

20%

Chiny

11%

Wielka Brytania

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze kanały social media 2023

66%

Facebook

13%

Instagram

8%

Twitter

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Epinion Handel, DANSKERNES E-HANDEL – B2C E-commerce tracker Q2 2022
Nets, Danmark E-handelsrapport 2021
Dansk Erhverv, E-HANDELSANALYSEN 2021

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen” (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.