Chorwacja jest krajem o stosunkowo wysokim poziomie dobrobytu w porównaniu do reszty Bałkanów. Nie jest to wielki rynek e-commerce, ale drzemie w nim duży potencjał wzrostu. Roczne obroty na konsumenckim e-handlu w Chorwacji szacuje się na około 1,2 mld euro. Ważnym argumentem za wyborem tego kierunku ekspansji jest, w odróżnieniu od pozostałych krajów bałkańskich, pełne członkostwo w UE oraz przewidywany stabilny wzrost gospodarczy napędzany rosnącą konsumpcją. Statystki pokazują, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy zakupy online zrobiło około 60% Chorwatów. Około 32% tamtejszych firm (zatrudniających powyżej 9 osób) prowadzi sprzedaż online. PKB na głowę (w standardzie siły nabywczej) wynosi w Chorwacji 30 500 (77% UE). Ceny są niższe niż średnia OECD (wskaźnik 62).
Charakterystyka rynku e-commerce
Mieszkańcy z dostępem do internetu (2024):
Mieszkańcy robiący zakupy online (2024):
Wartość udziału e-commerce w handlu:
Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2025-2029):
Wzrost dochodów sektora e-commerce (2025):
Konsumenci kupujący w krajowym e-commerce (w ostatnich 3 miesiącach) (2023):
Konsumenci kupujący z innych krajów UE (w ostatnich 3 miesiącach) (2023):
Konsumenci kupujący z innych krajów (w ostatnich 3 miesiącach) (2023):
Zabawki, Hobby i DIY
Elektronika i media
Moda
Meble
i wyposażenie
Żywność i środki higieny osobistej
Marketplace
ekupi.hr
mall.hr
emmezeta.hr
konzum.hr
25%
Podstawowa stawka VAT
13%
Obniżona stawka VAT
w tym na wybrane produkty żywnościowe, prasę, foteliki dziecięce i pieluszki, artykuły menstruacyjne.
5%
Obniżona stawka VAT
w tym na pieczywo, produkty mleczne, książki, leki i sprzęt medyczny, produkty spożywcze dla dzieci.
Charakterystyka konsumenta
W tradycyjnym handlu konsumenci w Chorwacji doceniają lokalne sklepy i starają się wspierać lokalnych producentów. Eksperci podkreślają jednak, że w internecie nie stronią od zakupów transgranicznych - poszukują tam przede wszystkim produktów, które nie są dostępne w dość jeszcze nierozwiniętej ofercie na rodzimym rynku. Chorwaci nie są tak impulsywnymi konsumentami, jak mieszkańcy Europy Zachodniej, a cena pozostaje dla nich najważniejszym kryterium zakupowym – choć nie mniejszą uwagę zwracają również na koszty dostawy i możliwość zwrotów, a także na dostępność metod płatności, które znają i którym ufają. Ważne jest posiadanie certyfikatu bezpieczeństwa a także zbieranie pozytywnych recenzji, gdyż nawet 1/3 chorwackich klientów sprawdza je przed dokonaniem zakupów. W tym celu Stowarzyszenie "eCommerce Hrvatska" prowadzi projekt: https://check.ecommerce.hr/ w którym konsumenci mogą sprawdzić bezpieczeństwo i wiarygodność strony internetowej.
48%
Chiny
14%
Niemcy
6%
Polska
Wskaźniki marketingowe
75%
8,9%
5,9%
YouTube
Najnowsze artykuły
Cross-border w krajach adriatyckich – atrakcyjne rynki dla polskiego e-commerce
StrategiaRynki adriatyckie, które do niedawna traktowane były przez polskie e-commerce’y po macoszemu, zyskały na atrakcyjności, tak jak...
Źródła:
1, 2, 3, 4, 5,6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2024, w którym spytano 31000 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2024. Key findings”, International Post Corporation, January 2025.
Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen” (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.