Chrowacja - charakterystyka rynku e-commerce

Chorwacja jest krajem o stosunkowo wysokim poziomie dobrobytu w porównaniu do reszty Bałkanów. Nie jest to wielki rynek e-commerce, ale drzemie w nim duży potencjał wzrostu. Roczne obroty na konsumenckim e-handlu w Chorwacji szacuje się na około 1,2 mld euro. Ważnym argumentem za wyborem tego kierunku ekspansji jest, w odróżnieniu od pozostałych krajów bałkańskich, pełne członkostwo w UE oraz przewidywany stabilny wzrost gospodarczy napędzany rosnącą konsumpcją. Statystki pokazują, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy zakupy online zrobiło około 60% Chorwatów. Około 32% tamtejszych firm (zatrudniających powyżej 9 osób) prowadzi sprzedaż online. PKB na głowę (w standardzie siły nabywczej) wynosi w Chorwacji 30 500 (77% UE). Ceny są niższe niż średnia OECD (wskaźnik 62).

Waluta

euro (EUR)

Chorwacja flaga

Populacja

3,874

(mln/2024)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Mieszkańcy z dostępem do internetu (2024):

88,37%

Mieszkańcy robiący zakupy online (2024):

59,3%

Wartość udziału e-commerce w handlu:

6,5%

Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2025-2029):

8,04%

Wzrost dochodów sektora e-commerce (2025):

13,2%

Konsumenci kupujący w krajowym e-commerce (w ostatnich 3 miesiącach) (2023):

41,84%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE (w ostatnich 3 miesiącach) (2023):

23,30%

Konsumenci kupujący z innych krajów (w ostatnich 3 miesiącach) (2023):

26,07%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Zabawki, Hobby i DIY

Elektronika i media

Moda

Meble
i wyposażenie

Żywność i środki higieny osobistej

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

nabava.net

jeftinije.hr

Stawki VAT

25%

Podstawowa stawka VAT

13%

Obniżona stawka VAT

w tym na wybrane produkty żywnościowe, prasę, foteliki dziecięce i pieluszki, artykuły menstruacyjne.

5%

Obniżona stawka VAT

w tym na pieczywo, produkty mleczne, książki, leki i sprzęt medyczny, produkty spożywcze dla dzieci.

Charakterystyka konsumenta

W tradycyjnym handlu konsumenci w Chorwacji doceniają lokalne sklepy i starają się wspierać lokalnych producentów. Eksperci podkreślają jednak, że w internecie nie stronią od zakupów transgranicznych - poszukują tam przede wszystkim produktów, które nie są dostępne w dość jeszcze nierozwiniętej ofercie na rodzimym rynku. Chorwaci nie są tak impulsywnymi konsumentami, jak mieszkańcy Europy Zachodniej, a cena pozostaje dla nich najważniejszym kryterium zakupowym – choć nie mniejszą uwagę zwracają również na koszty dostawy i możliwość zwrotów, a także na dostępność metod płatności, które znają i którym ufają. Ważne jest posiadanie certyfikatu bezpieczeństwa a także zbieranie pozytywnych recenzji, gdyż nawet 1/3 chorwackich klientów sprawdza je przed dokonaniem zakupów. W tym celu Stowarzyszenie "eCommerce Hrvatska" prowadzi projekt: https://check.ecommerce.hr/ w którym konsumenci mogą sprawdzić bezpieczeństwo i wiarygodność strony internetowej.

Popularne metody płatności

  1. Karta kredytowa lub debetowa (VISA, Mastercard, Corvus Pay, WSpay, T-Com)
  2. Płatność przy odbiorze (Cash on delivery)
  3. E-portfel (Google Pay, Apple Pay, Corvus Wallet)

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem do domu (GLS, DPD, Hrvatske Pošte)
  2. Odbiór w punkcie (GLS Package Shop, paczkomat GLS, BOX NOW)

W których krajach Chorwaci najchętniej kupują online?*

48%

Chiny

14%

Niemcy

6%

Polska

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze media społecznościowe wg udziału w rynku (2025)

75%

Facebook

8,9%

Instagram

5,9%

YouTube

Najnowsze artykuły

Cross-border w krajach adriatyckich – atrakcyjne rynki dla polskiego e-commerce

Strategia

Rynki adriatyckie, które do niedawna traktowane były przez polskie e-commerce’y po macoszemu, zyskały na atrakcyjności, tak jak...

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5,6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2024, w którym spytano 31000 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2024. Key findings”, International Post Corporation, January 2025.

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen” (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.