Bułgaria - charakterystyka rynku e-commerce

Bułgaria bez wątpienia jest krajem, w którym rynek handlu internetowego ma niewykorzystany potencjał rozwojowy. Świadczą o tym statystyki dotyczące e-konsumentów – tylko około 41% tamtejszych konsumentów kupiło w ostatnich 12 miesiącach i usługi online, a e-commerce jest domeną raczej młodszego pokolenia Bułgarów. Z drugiej strony, kraj ten dysponuje rozwiniętą siecią szerokopasmowego Internetu. Roczne obroty na tym rynku wynoszą ok. 1,6 mld euro. Około 15% bułgarskich firm (powyżej 9 osób) prowadzi sprzedaż online.

Zapóźnienia Bułgarii w stosunku do bardziej rozwiniętych rynków europejskich wynikają m.in. z barier administracyjnych, które utrudniają działalność e-commerce na lokalnym rynku. Problemem może być również niedostatecznie rozwinięta infrastruktura, która wpływa na wygodę korzystania z e-zakupów (awarie stron, problemy z dostawami). Analitycy twierdzą, że trendem w Bułgarii jest coraz większa obecność dużych platform, na niekorzyść mniejszych, niszowych sklepów. Bułgaria pod względem PKB na głowę mieszkańca (wyrażonego w standardzie siły nabywczej) plasuje z wynikiem 20 700 (59% średniej UE) na końcu statystyk UE.

Waluta

lew bułgarski (BGN)

Populacja

6,839

(mln/2022)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Dostęp do internetu 2022:

87.31%

Robi zakupy online 2022:

40.54%

Wzrost rynku 2023-2027:

12.9%

Wzrost dochodów e-commerce 2023:

27.9%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

22.59%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

7.66%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

8.76%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Moda

Żywność i środki higieny osobistej

Meble i wyposażenie

Elektronika i media

Zabawki, Hobby i DIY

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

Pazaruvaj

Stawki VAT

20%

Podstawowa stawka VAT

9%

Obniżona stawka VAT

w tym książki, prasa, artykuły spożywcze dla dzieci i niemowląt, artykuły higieniczne

Charakterystyka konsumenta

Bułgaria należy do najmniej zamożnych krajów Europy – dlatego jednym z głównych czynników motywujących Bułgarów do zakupów online jest cena. Przed zakupem aktywnie porównują ceny i poszukują okazji. Preferują lokalne metody płatności. Duża część Bułgarów posiada smartfony, wciąż jednak preferowane są zakupy za pośrednictwem komputera.

Szanse na dotarcie do portfeli bułgarskich konsumentów z pewnością poprawią, oczywiście oprócz niskich cen, dobra jakość usług, porządnie przygotowane i czytelne opisy, w jasny sposób sformułowane zasady dotyczące gwarancji i zwrotów. Warto też wspomnieć, że e-commerce przyczynił się znacząco do wzrostu obrotów na tamtejszym rynku artykułów używanych.

Popularne metody płatności

  1. Płatność gotówką przy odbiorze przesyłki
  2. Karta debetowa lub kredytowa
  3. Przelew bankowy
  4. E-portfel (PayPal, Wise, Mint, ePay.bg)

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (ECONT, Speedy, DHL)
  2. Odbiór w punkcie odbioru paczek

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze kanały social media 2023

97%

Facebook

2%

Instagram

1%

Twitter

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła Eurostat „Wskaźnika poziomu cen (Price level index) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.