Belgia - charakterystyka rynku e-commerce

Belgia, choć w porównaniu od europejskich „gigantów” handlu online nie prezentuje się może imponująco, jest interesującym i dysponującym dużym potencjałem wzrostu rynkiem. Roczne przychody rynku e-commerce w Belgii szacowane są na ponad 12 mld euro. Blisko 75% Belgów dokonało w ostatnich 12 miesiącach zakupu online. Blisko 30% belgijskich firm (zatrudniających powyżej 9 osób) sprzedaje online.

PKB na mieszkańca (wyrażony w standardzie siły nabywczej) w Belgii wynosi 42 200 (120% średniej UE). Wskaźnik cen OECD kształtuje się na poziomie 95 (średnia OECD=100).

Waluta

euro (EUR)

Populacja

11,618

(mln/2022)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Dostęp do internetu 2022:

94.44%

Wzrost rynku e-commerce 2023-2027:

74.83%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach :

10%

Robi zakupy online 2022:

10.7%

Wzrost dochodów e-commerce 2023:

21.8%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach)

51.18%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

39.43%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE i poza UE:

41.64%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Moda

Zabawki, Hobby
i DIY

Elektronika
i media

Żywność i środki
higieny osobistej

Meble
i wyposażenie

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

Vergelijk

Stawki VAT

21%

Podstawowa stawka VAT

12%

Obniżona stawka VAT

w tym produkty fitofarmaceutyczne, dętki, niektóre materiały artykuły spożywcze

6%

Obniżona stawka VAT

w tym niektóre artykuły spożywcze, lekarstwa, niektóre materiały drukowane i publikacje elektroniczne, dzieła sztuki, kolekcjonerstwo

Charakterystyka konsumenta

Myśląc o wejściu na belgijski rynek warto pamiętać o podziale regionalnym – francuskojęzyczną Walonię i nieirlandzkojęzyczną Flandrię. Poza kwestią przygotowania oferty w co najmniej dwóch wersjach językowych, warto wiedzieć, że z perspektywy handlu elektronicznego, region Flandrii jest dużo bardziej rozwinięty i tutaj działa większość belgijskich sklepów internetowych.

Belgowie jako konsumenci online są dość konserwatywni (np. jeżeli chodzi o formy płatności), oczekują wysokiej jakości i sprawnej obsługi zakupów. Znawcy rynku zwracają również uwagę, że Belgowie są szczególnie wrażliwi jeśli chodzi o jasne i uczciwe informacje dotyczące kosztów dostawy.

Tym, co wyróżnia Belgię spośród niektórych krajów europejskich, jest większa skłonność do transgranicznych zakupów w Internecie. Ta otwartość wynika m.in. z tego, że sąsiednie rynki (np. holenderski) są bardziej rozwinięte w obszarze e-commerce niż belgijski. Znawcy rynku zwracają też uwagę, że poważne zakupy za duże kwoty, Belgowie realizują za pomocą laptopa czy komputera stacjonarnego.

Szykując ofertę na belgijski rynek warto również mieć na uwadze rosnącą świadomość Belgów w kwestii np. zrównoważonych dostaw (przyjazne środowisku pakowanie produktów czy metody dostawy).

Popularne metody płatności

  1. Karta debetowa lub kredytowa (Bancontact, Payconiq)
  2. Przelew bankowy
  3. E-portfel (PayPal, Apple Pay, Google Pay)
  4. Płatność odroczona (Klarna)

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (BPost, UPS, DHL, DPD)
  2. Odbiór w punkcie odbioru paczek

Najpopularniejsze kierunki zakupów cross-border

33%

Holandia

27%

Francja

16%

Chiny

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze kanały social media 2023

69%

Facebook

10%

Pinterest

10%

Instagram

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.