Belgia - charakterystyka rynku e-commerce

Belgia, choć w porównaniu od europejskich „gigantów” handlu online nie prezentuje się może imponująco, jest interesującym i dysponującym dużym potencjałem wzrostu rynkiem. Roczne przychody rynku e-commerce w Belgii szacowane są na ponad 12 mld euro. Blisko 75% Belgów dokonało w ostatnich 12 miesiącach zakupu online. Blisko 30% belgijskich firm (zatrudniających powyżej 9 osób) sprzedaje online.

PKB na mieszkańca (wyrażony w standardzie siły nabywczej) w Belgii wynosi 42 200 (120% średniej UE). Wskaźnik cen OECD kształtuje się na poziomie 95 (średnia OECD=100).

Waluta

euro (EUR)

Populacja

11,754

(mln/2023)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):

95.26%

Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):

75.26%

Wartość udziału e-commerce w handlu:

10.1%

Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):

5.4%

Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):

12.1%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

54.81%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

40.55%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE i poza UE:

43.26%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Zabawki, Hobby
i DIY

Elektronika
i media

Moda

Meble
i wyposażenie

Żywność i środki
higieny osobistej

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

Vergelijk

Bestliste

Stawki VAT

21%

Podstawowa stawka VAT

12%

Obniżona stawka VAT

w tym na produkty fitofarmaceutyczne, dętki, niektóre materiały, artykuły spożywcze

6%

Obniżona stawka VAT

w tym na niektóre artykuły spożywcze, lekarstwa, niektóre materiały drukowane i publikacje elektroniczne, dzieła sztuki, kolekcjonerstwo

Charakterystyka konsumenta

Myśląc o wejściu na belgijski rynek warto pamiętać o podziale regionalnym – francuskojęzyczną Walonię i nieirlandzkojęzyczną Flandrię. Poza kwestią przygotowania oferty w co najmniej dwóch wersjach językowych, warto wiedzieć, że z perspektywy handlu elektronicznego, region Flandrii jest dużo bardziej rozwinięty i tutaj działa większość belgijskich sklepów internetowych.

Belgowie jako konsumenci online są dość konserwatywni (np. jeżeli chodzi o formy płatności), oczekują wysokiej jakości i sprawnej obsługi zakupów. Znawcy rynku zwracają również uwagę, że Belgowie są szczególnie wrażliwi jeśli chodzi o jasne i uczciwe informacje dotyczące kosztów dostawy.

Tym, co wyróżnia Belgię spośród niektórych krajów europejskich, jest większa skłonność do transgranicznych zakupów w Internecie. Ta otwartość wynika m.in. z tego, że sąsiednie rynki (np. holenderski) są bardziej rozwinięte w obszarze e-commerce niż belgijski. Znawcy rynku zwracają też uwagę, że poważne zakupy za duże kwoty, Belgowie realizują za pomocą laptopa czy komputera stacjonarnego.

Szykując ofertę na belgijski rynek warto również mieć na uwadze rosnącą świadomość Belgów w kwestii np. zrównoważonych dostaw (przyjazne środowisku pakowanie produktów czy metody dostawy).

Popularne metody płatności

  1. Karta debetowa lub kredytowa (VISA, Mastercard, Bancontact, Payconiq)
  2. E-portfel (PayPal, Apple Pay, Google Pay)
  3. Przelew bankowy
  4. Płatność odroczona (Klarna)

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (BPost, PostNL, DPD, UPS, DHL)
  2. Odbiór w punkcie odbioru paczek

W których krajach Belgowie najczęściej kupują online?*

31%

Holandia

23%

Chiny

22%

Francja

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze media społecznościowe wg udziału w rynku (2023)

69%

Facebook

12%

Pinterest

10%

Instagram

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

 

* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.

 

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.