Belgia, choć w porównaniu od europejskich „gigantów” handlu online nie prezentuje się może imponująco, jest interesującym i dysponującym dużym potencjałem wzrostu rynkiem. Roczne przychody rynku e-commerce w Belgii szacowane są na ponad 12 mld euro. Blisko 75% Belgów dokonało w ostatnich 12 miesiącach zakupu online. Blisko 30% belgijskich firm (zatrudniających powyżej 9 osób) sprzedaje online.
PKB na mieszkańca (wyrażony w standardzie siły nabywczej) w Belgii wynosi 42 200 (120% średniej UE). Wskaźnik cen OECD kształtuje się na poziomie 95 (średnia OECD=100).
Charakterystyka rynku e-commerce
Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):
Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):
Wartość udziału e-commerce w handlu:
Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):
Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):
Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):
Konsumenci kupujący z innych krajów UE:
Konsumenci kupujący z innych krajów UE i poza UE:
Zabawki, Hobby
i DIY
Elektronika
i media
Moda
Meble
i wyposażenie
Żywność i środki
higieny osobistej
Marketplace
Bol
Coolblue
Zalando
Amazon
Aliexpress
21%
Podstawowa stawka VAT
12%
Obniżona stawka VAT
w tym na produkty fitofarmaceutyczne, dętki, niektóre materiały, artykuły spożywcze
6%
Obniżona stawka VAT
w tym na niektóre artykuły spożywcze, lekarstwa, niektóre materiały drukowane i publikacje elektroniczne, dzieła sztuki, kolekcjonerstwo
Charakterystyka konsumenta
Myśląc o wejściu na belgijski rynek warto pamiętać o podziale regionalnym – francuskojęzyczną Walonię i nieirlandzkojęzyczną Flandrię. Poza kwestią przygotowania oferty w co najmniej dwóch wersjach językowych, warto wiedzieć, że z perspektywy handlu elektronicznego, region Flandrii jest dużo bardziej rozwinięty i tutaj działa większość belgijskich sklepów internetowych.
Belgowie jako konsumenci online są dość konserwatywni (np. jeżeli chodzi o formy płatności), oczekują wysokiej jakości i sprawnej obsługi zakupów. Znawcy rynku zwracają również uwagę, że Belgowie są szczególnie wrażliwi jeśli chodzi o jasne i uczciwe informacje dotyczące kosztów dostawy.
Tym, co wyróżnia Belgię spośród niektórych krajów europejskich, jest większa skłonność do transgranicznych zakupów w Internecie. Ta otwartość wynika m.in. z tego, że sąsiednie rynki (np. holenderski) są bardziej rozwinięte w obszarze e-commerce niż belgijski. Znawcy rynku zwracają też uwagę, że poważne zakupy za duże kwoty, Belgowie realizują za pomocą laptopa czy komputera stacjonarnego.
Szykując ofertę na belgijski rynek warto również mieć na uwadze rosnącą świadomość Belgów w kwestii np. zrównoważonych dostaw (przyjazne środowisku pakowanie produktów czy metody dostawy).
31%
Holandia
23%
Chiny
22%
Francja
Wskaźniki marketingowe
69%
12%
10%
Źródła:
1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.
Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.