Austriacki e-commerce jest średniej wielkości rynkiem w Europie z przychodami na poziomie około 10 mld euro. Austriaccy internauci chętnie robią zakupy online, choć ze statystyk wynika, że robią to rzadziej niż konsumenci w najbardziej rozwiniętych pod względem e-handlu krajach europejskich. Około 66% mieszkańców Austrii skorzystało w ciągu ostatnich 12 miesięcy z możliwości zakupów w sieci. Spośród tamtejszych firm zatrudniających powyżej 9 osób ponad 26% prowadzi sprzedaż online.
PKB na mieszkańca wyrażony w standardzie siły nabywczej wynosi w Austrii 44 100 (125% średniej UE). Ceny w Austrii są nieco niższe niż w sąsiednich Niemczech – wskaźnik cen OECD wynosi 96 (średnia OECD=100).
Charakterystyka rynku e-commerce
Dostęp do internetu 2022:
Robi zakupy online 2022:
Udział e-commerce w handlu retail:
Wzrost rynku 2023-2027:
Wzrost dochodów e-commerce 2023:
Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):
Konsumenci kupujący z innych krajów UE:
Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):
Moda
Żywność i środki higieny osobistej
Meble i wyposażenie
Elektronika i media
Zabawki, Hobby i DIY
Marketplace
Amazon
Zalando
Mediamarkt
Willhaben
Etsy
20%
Podstawowa stawka VAT
13%
Obniżona stawka VAT
w tym niektóre artykuły rolne, drewno kominkowe, kwiaty i rośliny cięte dekoracyjne
10%
Obniżona stawka VAT
w tym artykuły spożywcze, produkty farmaceutyczne, książki, e-booki, prasa, kwiaty cięte, rośliny do produkcji żywności
Charakterystyka konsumenta
W porównaniu do najbardziej dynamicznych rynków, austriacki e-commerce rozwija się nieco spokojniejszym tempie, co może mieć źródła m.in. w specyficznej demografii. Jedną z cech charakterystycznych austriackiego rynku jest silne powiązanie z rynkiem niemieckim. To jeden z powodów, dla których Austria jest określana jako jeden z najbardziej przyjaznych rynków jeśli chodzi o handel transgraniczny.
Austriaccy konsumenci mają wiele cech wspólnych z niemieckimi – od produktów i usług zakupionych w Internecie oczekują wysokiej jakości i jeśli nie są zadowoleni, będę skłonni do częstego zwracania towarów. Preferują także sprzedawców zapewniających wysoki poziom obsługi i szybki czas dostaw. Są wrażliwi na punkcie bezpieczeństwa zakupów i kwestii ochrony prywatności w sieci. Coraz ważniejszą kwestią dla austriackich konsumentów są również kwestie zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
61%
Niemcy
13%
Chiny
4%
Wielka Brytania
Wskaźniki marketingowe
65%
17%
8%
Źródła:
1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.