Austria - charakterystyka rynku e-commerce

Austriacki e-commerce jest średniej wielkości rynkiem w Europie z przychodami na poziomie około 10 mld euro. Austriaccy internauci chętnie robią zakupy online, choć ze statystyk wynika, że robią to rzadziej niż konsumenci w najbardziej rozwiniętych pod względem e-handlu krajach europejskich. Około 72% mieszkańców Austrii skorzystało w ciągu ostatnich 12 miesięcy z możliwości zakupów w sieci. Spośród tamtejszych firm zatrudniających powyżej 9 osób ponad 26% prowadzi sprzedaż online.

PKB na mieszkańca wyrażony w standardzie siły nabywczej wynosi w Austrii 44 100 (125% średniej UE). Ceny w Austrii są nieco niższe niż w sąsiednich Niemczech – wskaźnik cen OECD wynosi 96 (średnia OECD=100).

Waluta

euro (EUR)

Populacja

9.105

(mln/2023)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):

95.72%

Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):

72.17%

Wartość udziału e-commerce w handlu:

15.5%

Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):

4.6%

Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):

13.7%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

44.17%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

43.2%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

45.09%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Elektronika i media

Zabawki, Hobby i DIY

Moda

Meble i wyposażenie

Żywność i środki higieny osobistej

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

Geizhals

Stawki VAT

20%

Podstawowa stawka VAT

13%

Obniżona stawka VAT

na niektóre artykuły rolne, drewno kominkowe, kwiaty i rośliny cięte dekoracyjne

10%

Obniżona stawka VAT

na artykuły spożywcze, produkty farmaceutyczne, książki, e-booki, prasa, kwiaty cięte, rośliny do produkcji żywności

Charakterystyka konsumenta

W porównaniu do najbardziej dynamicznych rynków, austriacki e-commerce rozwija się w nieco spokojniejszym tempie, co może mieć źródła m.in. w specyficznej demografii. Jedną z cech charakterystycznych austriackiego rynku jest silne powiązanie z rynkiem niemieckim. To jeden z powodów, dla których Austria jest określana jako jeden z najbardziej przyjaznych rynków, jeśli chodzi o handel transgraniczny.

Austriaccy konsumenci mają wiele cech wspólnych z niemieckimi – od produktów i usług zakupionych w Internecie oczekują wysokiej jakości i jeśli nie są zadowoleni, będą skłonni do częstego zwracania towarów. Preferują także sprzedawców zapewniających wysoki poziom obsługi i szybki czas dostaw. Są wrażliwi na punkcie bezpieczeństwa zakupów i kwestii ochrony prywatności w sieci. Coraz ważniejszymi kwestiami dla austriackich konsumentów są również zrównoważony rozwój i ochrona środowiska.

Popularne metody płatności

  1. Karta debetowa lub kredytowa (VISA, Mastercard)
  2. Rachunek z odroczonym terminem płatności
  3. E-portfel (Paypal, Google Pay, Apple Pay itp.)
  4. Przelew bankowy
  5. Płatność odroczona (Klarna)

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (Österreichische Post, DHL, UPS, FedEx, Hermes, DPD, GLS)
  2. Odbiór w punkcie odbioru paczek (DPD, Österreichische Post, DHL)

W których krajach Austriacy najczęściej kupują online?*

58%

Niemcy

21%

Chiny

3%

Francja

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze media społecznościowe wg udziału w rynku (2023)

71%

Facebook

13%

Instagram

7%

Twitter

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

 

* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.

 

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.