Austria - charakterystyka rynku e-commerce

Austriacki e-commerce jest średniej wielkości rynkiem w Europie z przychodami na poziomie około 10 mld euro. Austriaccy internauci chętnie robią zakupy online, choć ze statystyk wynika, że robią to rzadziej niż konsumenci w najbardziej rozwiniętych pod względem e-handlu krajach europejskich. Około 66% mieszkańców Austrii skorzystało w ciągu ostatnich 12 miesięcy z możliwości zakupów w sieci. Spośród tamtejszych firm zatrudniających powyżej 9 osób ponad 26% prowadzi sprzedaż online.

PKB na mieszkańca wyrażony w standardzie siły nabywczej wynosi w Austrii 44 100 (125% średniej UE). Ceny w Austrii są nieco niższe niż w sąsiednich Niemczech – wskaźnik cen OECD wynosi 96 (średnia OECD=100).

Waluta

euro (EUR)

Populacja

8,979

(mln/2022)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Dostęp do internetu 2022:

93.15%

Robi zakupy online 2022:

65.65%

Udział e-commerce w handlu retail:

6%

Wzrost rynku 2023-2027:

11.7%

Wzrost dochodów e-commerce 2023:

23.3%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

41.01%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

40.37%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

42,24%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Moda

Żywność i środki higieny osobistej

Meble i wyposażenie

Elektronika i media

Zabawki, Hobby i DIY

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

Geizhals

Stawki VAT

20%

Podstawowa stawka VAT

13%

Obniżona stawka VAT

w tym niektóre artykuły rolne, drewno kominkowe, kwiaty i rośliny cięte dekoracyjne

10%

Obniżona stawka VAT

w tym artykuły spożywcze, produkty farmaceutyczne, książki, e-booki, prasa, kwiaty cięte, rośliny do produkcji żywności

Charakterystyka konsumenta

W porównaniu do najbardziej dynamicznych rynków, austriacki e-commerce rozwija się nieco spokojniejszym tempie, co może mieć źródła m.in. w specyficznej demografii. Jedną z cech charakterystycznych austriackiego rynku jest silne powiązanie z rynkiem niemieckim. To jeden z powodów, dla których Austria jest określana jako jeden z najbardziej przyjaznych rynków jeśli chodzi o handel transgraniczny.

Austriaccy konsumenci mają wiele cech wspólnych z niemieckimi – od produktów i usług zakupionych w Internecie oczekują wysokiej jakości i jeśli nie są zadowoleni, będę skłonni do częstego zwracania towarów. Preferują także sprzedawców zapewniających wysoki poziom obsługi i szybki czas dostaw. Są wrażliwi na punkcie bezpieczeństwa zakupów i kwestii ochrony prywatności w sieci. Coraz ważniejszą kwestią dla austriackich konsumentów są również kwestie zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.

Popularne metody płatności

  1. Karta debetowa lub kredytowa
  2. Rachunek z odroczonym terminem płatności
  3. E-portfel (Paypal, Google Pay, Apple Pay itp.)
  4. Przelew bankowy
  5. Płatność odroczona (Klarna)

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (Die Österreichische Post, DHL, UPS, FedEx, Hermes, DPD, GLS)
  2. Odbiór w punkcie odbioru paczek (DPD, Die Österreichische Post, DHL)

Najpopularniejsze kierunki zakupów cross-border

61%

Niemcy

13%

Chiny

4%

Wielka Brytania

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze kanały social media 2023

65%

Facebook

17%

Instagram

8%

Twitter

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.