COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Spis treści

Spis treści

Jak przygotować się do rozpoczęcia zagranicznej promocji marki w social media

Choć w innych krajach preferencje dotyczące mediów społecznościowych mogą odbiegać od zwyczajów panujących na polskim rynku, jedno jest niezmienne – skuteczna i angażująca komunikacja z konsumentami i potencjalnymi klientami z użyciem mediów społecznościowych jest niezawodną metodą na zwiększanie sprzedaży. Jeśli rozpoczynasz przygodę z e-commerce za granicą, wykorzystanie social media jest dobrym sposobem na budowanie świadomości i zaangażowania. W artykule podpowiadamy, jakie są podstawowe działania, które należy podjąć, aby przygotować pierwszy plan komunikacji i promocji w zagranicznych mediach społecznościowych.

autor:
cross-border.pl

Rola mediów społecznościowych w promocji e-commerce za granicą

Przygotowanie planu komunikacji marki ze użytkownikami mediów społecznościowych będzie wiązało się z poświęceniem uwagi, czasu i budżetu. Warto jednak ponieść taką inwestycję, bowiem korzyści, jakie umożliwia obecność w kanałach społecznościowych, są warte tego zaangażowania.

Same platformy społecznościowe, takie jak np. Instagram, udostępniają merchantom specjalne narzędzia marketingowe do reklamy produktów, zintegrowane np. ze sklepem internetowym. Możliwości są więc niemal nieograniczone.

Inne korzyści związane z obecnością marki w social media to m.in.:

W tym kontekście pamiętaj, że większość konsumentów dokładnie analizuje oferty w Internecie, zanim podejmie decyzję o zakupie produktu. Media społecznościowe mają też moc budowania potrzeb i sprzedaży produktów – co raz większe grupy konsumentów przystępują do zakupów po zobaczeniu ciekawej oferty w mediach społecznościowych.

Jak przygotować się do własnych działań promocyjnych w social media za granicą

1. Zrozum rynek zagraniczny, kulturę i konsumentów

Najlepsza komunikacja powstaje wtedy, gdy klient ma poczucie, że jest rozumiany, jego potrzeby są dostrzeżone, a sprzedawca mówi do niego prostym językiem, proponując konkretne rozwiązania problemów lub towarzysząc mu poprzez ciekawą, angażującą i przydatną komunikację. Aby osiągnąć ten cel, w pierwszej kolejności należy dokładnie przygotować się do samego procesu prowadzenia profili w mediach społecznościowych.

Ważne! Jeśli wybierzesz strategię wejścia w e-commerce na kilku rynkach, pamiętaj, że lepiej potraktować każdy rynek oddzielnie. Pomimo tego, że określisz sobie takie same lub zbliżone cele sprzedażowe lub marketingowe, to konsumenci mogą mieć różne cechy, upodobania lub zachowania zakupowe, do których musisz dopasować swoją komunikację.

2. Dowiedz się jakie kanały social media są dostępne na rynku zagranicznym

Choć statystycznie na całym świecie największą popularnością nadal cieszy się Facebook, to nie jest już platformą, którą chętnie wybierają osoby z pokolenia Z czy millenialsów. W niektórych krajach Pinterest posiada więcej zarejestrowanych kont niż Instagram, a TikTok, pomimo ogromnej popularności na świecie, na niektórych rynkach jest mocno ograniczany.

Przeanalizuj, które kanały społecznościowe możesz wykorzystać do komunikacji z użytkownikami na rynkach, na których chcesz rozpocząć sprzedaż. Możesz do tego użyć różnych źródeł i porównać dane statystyczne dotyczące tych form promocji. Spróbuj też dowiedzieć się, jakie są średnie stawki CPM (cost-per-million) czy CPC (cost-per-click) na danej platformie i przelicz je na złotówki.

Wybór kanału komunikacji dostosuj zarówno do preferencji użytkowników w danym kraju, w tym do grupy docelowej (w tym wieku), typu produktu, jaki sprzedajesz, ale też do stawek platformy reklamowej. Dlatego ważne jest rzetelne określenie budżetu, jaki możesz przeznaczyć na działania promocyjne – więcej piszemy o tym w dalszej części artykułu.

3. Obserwuj konkurencję zanim rozpoczniesz własną kampanię

Z analizy konkurencji, którą wykonałeś na etapie przygotowania strategii ekspansji w e-commerce, na tym etapie powinieneś wiedzieć, jakie działania promocyjne realizują Twoi bezpośredni zagraniczni konkurenci.

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, zacznij już dziś obserwować ich w kanałach społecznościowych, w których prowadzą komunikację z klientami. Bieżące obserwowanie ich poczynań, zwracanie uwagi na język i sposób komunikacji, a także weryfikowanie płatnych kampanii pomoże Ci lepiej zrozumieć specyfikę prowadzenia kampanii. Możesz też obserwować inne firmy na wybranym rynku, niekoniecznie związane ze swoją branżą, aby zainspirować się ciekawymi praktykami i poznać kulturę.

Z powyższym punktem wiąże się też dokładniejsza analiza kreacji reklamowych – prawdopodobnie część z nich konkurenci promują płatnie, w ramach np. kampanii display czy PPC. Sprawdź wszystkie rodzaje działań – w wyszukiwarce internetowej, na Facebooku i Instagramie, w środowisku reklamowym marketplace. Reklamy dostępne na Facebooku możesz odnaleźć, używając narzędzia „Biblioteka reklam”.

4. Opracuj kalendarz wydarzeń

Każdy rynek rządzi się nie tylko swoimi prawami, ale też… celebracjami. Nie od dziś wiadomo, że marketerzy lubią wykorzystywać okazje, o których mówią wszyscy, do kształtowania komunikacji z konsumentami. Jest to też istotne ze względu na ważne święta czy okresy, kiedy komunikacja marketingowa nie jest mile widziana.

Wykorzystaj wiedzę o rynku i śledź bieżące wydarzenia, czujnie dobierając treści postów oraz wykorzystując nadarzające się okazje “z zewnątrz” do tworzenia ciekawych komunikatów. W tym celu stwórz kalendarz świąt i wydarzeń ważnych na wybranym rynku.

5. Określ budżet oraz zbuduj zespół

Realizacja planu komunikacji lub promocji w mediach społecznościowych będzie wymagała budżetu, zarówno na same działania reklamowe, ale też na pracę osób, które będą je realizowały. Są to prace związane m.in. z opracowaniem treści, wdrożeniem kampanii, monitorowaniem wyników i optymalizacją, czy odpowiadaniem na komentarze.

Powinieneś też zabudżetować środki, które będą przeznaczone na stworzenie contentu – napisanie treści (najlepiej bezpośrednio w języku obcym), tłumaczenie i lokalizację, przygotowanie lub adaptację grafik czy video na potrzeby zagranicznego rynku.

W tym celu warto wyznaczyć zespół specjalizujący się w temacie promocji w mediach społecznościowych. Muszą to być osoby, które będą dobrze czuły się nie tylko w komunikacji w języku obcym, ale też w prowadzeniu kampanii promocyjnych w środowisku reklamowym, które wybierzesz.

Ważne! Współpraca z agencją reklamową specjalizującą się w platformach mediów społecznościowych opiera się na profesjonalnym wsparciu w całym procesie. Pamiętaj, że praca osób zajmujących się tymi kanałami jest angażująca i związana z wieloma technicznymi wyzwaniami, dlatego warto skorzystać z zewnętrznego wsparcia, jeśli masz taką możliwość.

Jak opracować plan komunikacji w social media?

1. Określ grupę docelową

To najważniejszy moment opracowania planu działania. Dobre zrozumienie odbiorców, do których chcesz skierować swoją ofertę, pozwoli skuteczniej zaistnieć w ich świadomości oraz dopasować język i metody komunikacji do ich potrzeb.

Jeśli odbiorcy reprezentują zróżnicowaną grupę, np. pod względem wieku lub lokalizacji, rozważ podzielenie ich na kilka grup docelowych. Ważne jest też rozdzielenie grup docelowych dla kilku rynków, jeśli zdecydujesz się na ekspansję zagraniczną, wykraczającą poza granicę tylko jednego kraju.

Pamiętaj!
Opracowując grupę docelową (pamiętaj, że może być ich kilka!) weź pod uwagę poniższe czynniki:
  • demograficzne (wiek, płeć, wykształcenie)
  • geograficzne (wybrany region lub miasto, cały kraj)
  • behawioralne (zwyczaje zakupowe, aktywność w sieci, urządzenie do przeglądania sieci)
  • psychologiczne (motywacje do zakupów, zachowania, zainteresowania, wartości)

2. Określ cel komunikacji

Zakładając pierwsze profile dedykowane zagranicznym konsumentom oraz rozpoczynając sprzedaż w zagranicznym e-commerce, Twoim celem będzie budowanie świadomości marki.

Określenie celu jest ważne nie tylko ze względu na sformułowanie tematyki i treści, ale też prowadzenie kampanii odpłatnych, gdzie dość precyzyjnie należy wskazać, co chcemy osiągnąć. Dla każdego celu będziesz się też posługiwał nieco innymi wskaźnikami sukcesu – dla budowania świadomości jest to m.in. zasięg reklam.

Innymi celami, jakie możesz rozważyć, są też: zbieranie leadów sprzedażowych, zapisy do newslettera, zaangażowanie w markę, ilość polubień strony lub postów. Pamiętaj, że możesz realizować kilka celów na raz, na różnych poziomach lejka sprzedażowego.

3. Stwórz treść, która angażuje

Jest to jedno z bardziej rozbudowanych zagadnień związanych z przygotowaniem obecności swojej marki w zagranicznych mediach społecznościowych. Nie zaczynaj tworzyć contentu bez dokładnego zrozumienia odbiorców. Tworzenie komunikacji przy wykorzystaniu języka korzyści oraz zaangażowanie w komunikację jest łatwiejsze, gdy wiemy, do kogo kierujemy przekaz.

Najwięcej możliwości daje tworzenie treści bezpośrednio w języku danego kraju, z uwzględnieniem kontekstu kulturowego i zawiłości języka. Tłumaczenie z języka polskiego może być równie skuteczne, ale zwiększa ryzyko „wpadki” komunikacyjnej. Odbiorcy komunikatów mogą wtedy w dość prosty sposób wyczuć, że “coś jest nie tak”, a to nie pomoże Ci w budowaniu zaufania do marki. W razie pomyłek nie obawiaj się przyznania się do błędu lub przeproszenia odbiorców – zadziała to lepiej, niż brnięcie w zaparte lub ignorowanie komentarzy użytkowników social mediów.

W przypadku prowadzenia kilku kanałów komunikacji, warto dopasować też przekaz na ich potrzeby. Powinno to wyniknąć z twojej analizy grupy docelowej – inaczej będziesz formułował przekaz na potrzeby Facebooka i Instagrama, a nieco inaczej na LinkedInie czy Twitterze.

Tworząc treści, skonstruuj też skuteczne wezwania do działania (z angielskiego – Call to action). Mają na celu wskazanie użytkownikom, co mogą zrobić, mając do czynienia z Twoimi postami lub reklamami. Call to action będą się różniły w zależności od celu, jaki sobie postawiłeś. Pamiętaj, aby uwzględniać je w treściach, ponieważ pomoże Ci to budować zaangażowanie i realizować Twoje cele.

4. Opracuj harmonogram publikacji i lub plan kampanii

Media społecznościowe wymagają regularności – stałe dostarczanie treści „karmi” algorytmy. Większa ilość wpisów pozwoli Ci szybciej zrozumieć prawa panujące na danej platformie. Wyznacz terminy publikacji oraz osobę odpowiedzialną za wdrożenie planu. Możesz też skorzystać z narzędzi do planowania publikacji, aby proces był realizowany automatycznie.

Podobnie w przypadku kampanii reklamowej, zaplanuj czas prowadzenia pierwszych działań reklamowych. Zacznij od kampanii “0”, dzięki której wypróbujesz skuteczność działań i wyciągniesz pierwsze wnioski. Będzie dobrą okazją na przetestowanie możliwości w ramach niedużego budżetu. Szerokie działania możesz zostawić na później, ale nie zwlekaj za długo – trzymamy kciuki za rozwinięcie szerokich działań promocyjnych w social media!  

Najnowsze artykuły

GPSR: Nowe wymagania dla sprzedawców w e-commerce. Jak przygotować się do nadchodzących zmian?

Regulacje prawne

13 grudnia 2024 roku w Unii Europejskiej zacznie obowiązywać General Product Safety Regulation (GPSR) — rozporządzenie dotycząc...

Apel Krajowej Izby Gospodarczej dot. prac nad rozwiązaniami VAT w erze cyfrowej (ViDA)

Regulacje prawne

Kraje członkowskie osiągnęły porozumienie w sprawie jednolitej rejestracji VAT (SVR), jednocześnie od tego czasu prace legislac...

Jak wybrać biuro rachunkowe dla e-commerce?

Przygotowanie

W dynamicznie rozwijającej się branży e-commerce prowadzenie sklepu internetowego to nie tylko zarządzanie ofertą czy obsługa z...