Jak przygotować firmę do wyjścia ze sprzedażą do zagranicznego e-commerce
Czy do rozpoczęcia sprzedaży kierowanej do zagranicznych konsumentów potrzebne jest, aby firma miała zagraniczną siedzibę? Czy ktoś z moich pracowników musi być na miejscu, aby to przedsięwzięcie się udało? Takie pytania rodzą się w głowach początkujących e-eksporterów. Wskazujemy siedem kluczowych obszarów przygotowania firmy do zagranicznej sprzedaży przez Internet.
1. Podsumuj swoje dotychczasowe osiągnięcia w e-commerce
Wejście na zagraniczne rynki poprzez e-commerce może być nowym rozdziałem w historii rozwoju Twojej firmy. Warto znać swój potencjał, a więc swoje mocne strony, zasoby i szanse. Z drugiej strony, nie powinieneś powielać błędów, podtrzymywać nieskutecznych praktyk, wnosić nienaprawione problemy z przeszłości do nowych, zagranicznych kanałów sprzedaży. Wystrzegaj się też błędów, które mają na swoim koncie inne firmy.
Odpowiedz szczerze na pytania, jak dobrze idzie dotychczasowa sprzedaż w e-commerce? Czy odnotowujesz wzrost sprzedaży, czy uruchomienie kanałów sprzedaży w Internecie sprawiło Ci trudności – jeśli tak, to jakie. Jakie są mocne strony Twojego zespołu, czy jest otwarty na nowe wyzwania, czy jest przygotowany merytorycznie, ale też zmotywowany do działania? Co poszło dobrze, a co można byłoby poprawić, opierając się na wiedzy zdobywanej na bazie dotychczasowych doświadczeń.
2. Określ, na ile e-commerce odpowiada ogólnej strategii marketingowej twojej firmy
Ważne jest też, czy masz aktualną wiedzę o e-commerce? Ta dziedzina handlu ulega ciągłym zmianom, zarówno jeśli chodzi o zachowania konsumentów, jak i dostępne technologie i narzędzia. Z zasady wszystko idzie w dobrym kierunku, jednak czy jesteś świadomy zmian, bieżących trendów i wyzwań. Czy wiesz, jak się na nie przygotować?
Jeśli nie sprzedajesz w e-commerce, rozważ, na ile e-commerce może przyczynić się do dalszego rozwoju Twojej firmy. Czy potencjalne zyski z tego kanału rekompensują obciążenia związane z prowadzeniem internetowej sprzedaży. Jeśli nie prowadzisz jeszcze sprzedaży internetowej, to czy przeanalizowałeś swój produkt pod kątem szans i zagrożeń obecności w e-commerce?
Rozważ wszystkie wyzwania, jakim będziesz musiał stawić czoła. Czy Twoja wiedza i przygotowanie pozwalają już na rozpoczęcie tego procesu? Czy masz wystarczające zasoby, aby otworzyć zupełnie nowy kanał sprzedaży i profesjonalnie obsłużyć zwiększoną ilość zapytań o twój produkt? Czy masz wsparcie w swojej firmie lub na zewnątrz w razie problemów?
Taka szczera autodiagnoza może być źródłem wartościowych wniosków, które pozwolą lepiej przygotować się do uruchomienia transgranicznej sprzedaży e-commerce.
3. Zweryfikuj dostępność zasobów potrzebnych do personalizacji produktu i komunikacji
Kolejnym obszarem związanym z zasobami firmy jest dostępność technologii, personelu, procesów oraz budżetu na dostosowanie swoich produktów do potrzeb zagranicznego rynku.
Obecność produktów w zagranicznym e-commerce może wiązać się z potrzebą personalizacji opakowań dla konkretnych rynków, dodaniem odpowiednich oznaczeń, koniecznością spełnienia norm produktowych, albo całkowitą zmianą komunikacji produktowej.
Również działania marketingowe pochłoną część zasobów działu marketingu lub promocji. Wszelkie reklamy produktu, opisy, słowa kluczowe, filmy i grafiki będą wymagały adaptacji do lokalnego języka i kultury.
Przeanalizuj więc swój produkt i zasoby firmowe – silne i słabe strony, szanse i zagrożenia, umiejętności i talenty w firmie, braki i potrzeby związane z procesami, załogą i finansami.
4. Oceń firmowe finanse pod kątem gotowości do rozpoczęcia e-eksportu
Po wstępnym wyznaczeniu rynku zbytu i określeniu szans sprzedażowych, sprawdzeniu dostępnych kanałów sprzedaży, równolegle należy rozważyć opłacalność całego przedsięwzięcia. W końcu eksportować chcemy nie tylko dla satysfakcji, ale dla wzrostów wolumenów sprzedaży i zarobków z marży.
Prowadzenie sprzedaży w Internecie zawsze wiąże się z mniejszymi lub większymi kosztami dla firmowej kasy. Wprowadzenie produktu na zagraniczny rynek wymaga dodatkowych procesów i inwestycji. Takie muszą być przewidziane w budżecie.
Dlatego zalecamy realną ocenę finansów firmy pod kątem gotowości do poniesienia dodatkowych kosztów m.in. dostosowania infrastruktury sklepowej, profesjonalnych tłumaczeń, zatrudnienia pracowników lub agencji zewnętrznych wspierających sprzedaż itp. Dobrze jest oszacować też koszt utraconych korzyści – część pracowników będzie musiała poświęcić swój czas, m.in. na rozpoznanie zagranicznego rynku czy analizę konkurencji. W tym czasie normalnie podjęliby się innych działań, np. sprzedażowych czy poszukiwania klientów.
Stosunkowo najtańszym sposobem na rozpoczęcie sprzedaży za granicą jest rejestracja w zagranicznym lub regionalnym marketplace. Nie wymaga dużych inwestycji „na start”, ale ważna jest odpowiednia polityka cenowa, która pozwoli na osiągnięcie zysku przy dodatkowych obciążeniach finansowych związanych z prowizjami. Więcej o korzyściach ze sprzedaży na marketplace przeczytasz w artykule Co można zyskać, prowadząc e-sprzedaż na zagranicznych marketplace.
5. Poświęć czas na badanie rynku i konkurencji
Ten podstawowy krok przygotowania do internacjonalizacji sprzedaży zakłada zainwestowanie czasu w przeprowadzenie badania zagranicznych rynków i nawyków tamtejszych konsumentów.
Dowiedz się, czy Twoje produkty są popularne w kraju, do którego chcesz eksportować. Rozważ kilka krajów, jeśli nie masz jeszcze jasno określonego kierunku eksportu. Na początek dobrze jest zainteresować się krajami ościennymi, ale nie tylko. Na łamach cross-border.pl piszemy o krajach, które są sprawdzonym kierunkiem polskiego e-eksportu. Przeanalizuj te rynki pod kątem kluczowych wskaźników ekonomicznych, w tym wskaźników e-commerce.
Poświęć czas na analizę konsumentów w kraju docelowym. Wiedza ta pomoże Ci dopasować kanały sprzedaży, metodę logistyki, płatności, które będą odpowiadały preferencjom zagranicznych klientów. To od tego zależy duża część sukcesu w sprzedaży cross-border, dlatego przygotowania firmy dotyczą także kwestii logistycznych i organizacyjnych.
Wreszcie przeanalizuj lokalne sklepy internetowe, platformy marketplace pod kątem podobnych ofert. Zbadaj konkurencję, sprawdź od ilu lat oferuje swój produkt i jak szybko osiągnęła rozpoznawalność, jak kształtuje cenę produktu, na czym opiera wartość swojej oferty. Istotne jest, abyś poznał swoje silne strony i wypracował przewagę konkurencyjną.
Więcej o tym, jak przeprowadzić analizę konkurencji opisujemy w poradniku Analiza konkurencji w zagranicznym e-commerce krok po kroku.
6. Określ cele eksportowe i mierniki sukcesu
Każdy początkujący eksporter, niezależnie od kanału sprzedaży zagranicznej, powinien określić swoje cele eksportowe w krótkiej i długiej skali czasu. Pozwala to na wyznaczenie kierunku i ambicji, do jakich cały zespół będzie dążył, zgłębiając meandry zagranicznej sprzedaży.
Cele muszą być realne i mierzalne (najlepiej opracować je metodą SMART) i przede wszystkim, przynosić zysk firmie. Dlatego ważne jest przygotowanie dokładnej strategii e-eksportu, która dostarczy informacji o potencjale sprzedażowym i odpowiedzi dotyczące wyznaczenia odpowiedniego rynku docelowego i kanałów sprzedaży.
Podbijając zagraniczne rynki możesz przyjąć różne modele ekspansji:
- Realizując cele poprzez małe kroki – jedna platforma marketplace, jeden rynek, jeden produkt lub grupa produktowa. W takim modelu warto za mierniki sukcesu postawić sobie niewielkie sukcesy, które pozwolą nabrać bezcennego doświadczenia w e-eksporcie. Zarówno cele, strategia i wskaźniki efektywności będą ewoluować, wraz ze zdobywaniem doświadczenia.
- Rozpoczęcie sprzedaży na kilku rynkach – wiele firm ze swojego rodzaju „rozmachem” podchodzi do rozpoczęcia sprzedaży zagranicznej. Takie podejście z pewnością przynosi większe korzyści związane z dywersyfikacją kierunków eksportu, ale wymaga więcej przygotowania. Sprzedaż przez platformy marketplace umożliwia szybką ekspansję na wiele rynków przy użyciu jednej platformy sprzedaży (takie możliwości daje np. Amazon). Dlatego rozważ różne możliwości działania i podejmij odpowiednie przygotowania.
7. Reklama, reklama i jeszcze raz reklama!
Nawet najlepiej ułożona strategia i skrupulatnie zrealizowana analiza rynku może spalić na panewce, jeśli równie dużej uwagi nie poświęcisz zaplanowaniu działań marketingowych i promocyjnych.
Zrozumienie klientów, konkurencji i rynku jest bardzo ważnym czynnikiem sukcesu w transgranicznym handlu. Gdy przychodzi jednak do praktyki, głównym celem jest skutecznie dotrzeć do klientów. Do tego potrzebna jest strategia reklamowa.
Jeśli z jakichś powodów nie możesz zainwestować w rozwój promocji twojego sklepu internetowego czy ofert na marketplace – a te działania będą wymagały nakładów finansowych, zastanów się czy jesteś w stanie ponieść ryzyko tego, że rozkręcenie zagranicznej sprzedaży może się wydłużyć albo zupełnie się nie udać. Jest to istotny obszar przygotowania firmy do zagranicznego handlu.
Rozważ zatem możliwości zatrudnienia agencji marketingowej, która wesprze Cię w prowadzeniu działań reklamowych i pozycjonowaniu Twoich produktów za granicą. Jeśli masz takie talenty w swoim zespole, to te osoby powinny poświęcić czas na dokładne poznanie dostępnych kanałów promocji na zagranicznym rynku lub mieć swoje pierwsze doświadczenia w marketingu międzynarodowym.
*
Mamy nadzieję, że z sukcesem przeszedłeś przez wszystkie etapy przygotowania swojej firmy do e-eksportu. W kolejnych artykułach na naszym portalu przybliżamy kolejne aspekty związane m.in. z opracowaniem strategii i ułożeniem planu marketingowego.
Wykorzystaj nasz audyt gotowości do e-eksportu, aby w dowolnym momencie ocenić stopień przygotowania swojej firmy i procesów do sprzedaży w zagranicznym e-commerce.
Polecamy dalszą lekturę portalu cross-border.pl!