Rumuński rynek e-commerce osiąga roczne obroty na poziomie ok. 7 mld euro a udział kanału online w całości sprzedaży detalicznej to około 8%. Kraj ten znajduje się raczej w tyle jeśli chodzi statystki e-commerce dotyczące np. firm sprzedających towary i usługi online czy odsetka internautów robiących zakupy w sieci (ok. 46% w ciągu 12 miesięcy). Sprzedaż online prowadzi nieco ponad 11% tamtejszych firm (zatrudniających powyżej 9 osób).
Rumunia należy do mniej zamożnych krajów UE – PKB na mieszkańca (wyrażony w standardzie siły nabywczej) wynosi 27 100 (77% średniej UE).
Charakterystyka rynku e-commerce
Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):
Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):
Wartość udziału e-commerce w handlu:
Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):
Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):
Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):
Konsumenci kupujący z innych krajów UE:
Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):
Zabawki, Hobby i DIY
Elektronika i media
Moda
Meble
i wyposażenie
Żywność i środki higieny osobistej
Marketplace
Emag
Altex
Fashiondays
Aliexpress
Amazon
19%
Podstawowa stawka VAT
9%
Obniżona stawka VAT
w tym na żywność i napoje (z wyłączeniem napojów alkoholowych), niektóre produkty farmaceutyczne, kwiaty cięte i rośliny do produkcji żywności
5%
Obniżona stawka VAT
w tym na książki, prasę, niektóre produkty farmaceutyczne
Charakterystyka konsumenta
Rumuńscy konsumenci preferuję sklepy o najniższych cenach i najszybszych metodach dostawy. Przy zakupach lubią również wspierać się rekomendacjami znajomych. Jest to rynek o wciąż dużym potencjale, choć nie brak na nim barier utrudniających wejście zagranicznym firmom. Jedną z nich jest np. brak niektórych form finansowania zakupów – wchodząc na rynek warto zapewnić m.in. możliwość płatnością kartami.
Rumuńscy konsumenci preferują raczej lokalne niż zagraniczne sklepy i myśląc o obecność na tamtejszym rynku warto zadbać o stworzenie na miejscu odpowiedniej bazy do obsługi klientów online. Z drugiej strony, coraz mocniejsza obecność niektórych polskich marek w Rumunii może zwiększać przychylność lokalnych konsumentów w stronę towarów znad Wisły. Znawcy rynku podkreślają, że rumuńscy konsumenci preferuje maksymalnie uproszczony proces zamawiania – bez konieczności rejestracji czy podawania dużej liczby danych osobowych w związku z zakupem. Atutem będzie również przekonanie konsumentów o pełnym bezpieczeństwie transakcji dokonywanych na naszej platformie.
37%
Chiny
11%
Niemcy
8%
Grecja
Wskaźniki marketingowe
94%
3%
1%
Najnowsze artykuły
eMag: jak zostać potentatem tej platformy?
Sprzedaż na marketplaceJak mówi stare przysłowie, lepsze deko handlu niż kilo roboty. Czy te słowa można odnieść do sprzedaży na platformie eMag? Czy ...
5 kluczowych aspektów sprawnej logistyki do Rumunii
LogistykaPolski e-commerce interesuje się Rumunią od ponad dekady, jednak to ostatnie dwa lata przyniosły skokowy wzrost liczby zarówno ...
Źródła:
1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła Eurostat „Wskaźnika poziomu cen (Price level index) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.