Rumunia - charakterystyka rynku e-commerce

Rumuński rynek e-commerce osiąga roczne obroty na poziomie ok. 7 mld euro a udział kanału online w całości sprzedaży detalicznej to około 8%. Kraj ten znajduje się raczej w tyle jeśli chodzi statystki e-commerce dotyczące np. firm sprzedających towary i usługi online czy odsetka internautów robiących zakupy w sieci (ok. 46% w ciągu 12 miesięcy). Sprzedaż online prowadzi nieco ponad 11% tamtejszych firm (zatrudniających powyżej 9 osób).

Rumunia należy do mniej zamożnych krajów UE – PKB na mieszkańca (wyrażony w standardzie siły nabywczej) wynosi 27 100 (77% średniej UE).

Waluta

lej rumuński (RON)

Populacja

19,052

(mln/2022)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):

91.56%

Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):

50.3%

Wartość udziału e-commerce w handlu:

6.8%

Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):

7.4%

Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):

15.3%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

30.39%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

5.94%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

6.82%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Zabawki, Hobby i DIY

Elektronika i media

Moda

Meble
i wyposażenie

Żywność i środki higieny osobistej

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

Compari

Shopmania

Stawki VAT

19%

Podstawowa stawka VAT

9%

Obniżona stawka VAT

w tym na żywność i napoje (z wyłączeniem napojów alkoholowych), niektóre produkty farmaceutyczne, kwiaty cięte i rośliny do produkcji żywności

5%

Obniżona stawka VAT

w tym na książki, prasę, niektóre produkty farmaceutyczne

Charakterystyka konsumenta

Rumuńscy konsumenci preferuję sklepy o najniższych cenach i najszybszych metodach dostawy. Przy zakupach lubią również wspierać się rekomendacjami znajomych. Jest to rynek o wciąż dużym potencjale, choć nie brak na nim barier utrudniających wejście zagranicznym firmom. Jedną z nich jest np. brak niektórych form finansowania zakupów – wchodząc na rynek warto zapewnić m.in. możliwość płatnością kartami.

Rumuńscy konsumenci preferują raczej lokalne niż zagraniczne sklepy i myśląc o obecność na tamtejszym rynku warto zadbać o stworzenie na miejscu odpowiedniej bazy do obsługi klientów online. Z drugiej strony, coraz mocniejsza obecność niektórych polskich marek w Rumunii może zwiększać przychylność lokalnych konsumentów w stronę towarów znad Wisły. Znawcy rynku podkreślają, że rumuńscy konsumenci preferuje maksymalnie uproszczony proces zamawiania – bez konieczności rejestracji czy podawania dużej liczby danych osobowych w związku z zakupem. Atutem będzie również przekonanie konsumentów o pełnym bezpieczeństwie transakcji dokonywanych na naszej platformie.

Popularne metody płatności

  1. Płatność gotówką przy odbiorze przesyłki
  2. Karta debetowa lub kredytowa (VISA, Mastercard)
  3. Pay-by-link (Netopia, PayU)
  4. E-portfel (PayPal, Apple Pay, Google Pay)

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (Poșta Română, Fan Courier, GLS, Cargus, Packeta, Sameday Yourway, DPD)
  2. Odbiór w paczkomacie (Sameday Easybox)
  3. Odbiór w sklepie stacjonarnym

W których krajach Rumuni najczęściej kupują online?*

37%

Chiny

11%

Niemcy

8%

Grecja

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze media społecznościowe wg udziału w rynku (2023)

94%

Facebook

3%

Instagram

1%

Pinterest

Najnowsze artykuły

eMag: jak zostać potentatem tej platformy?

Sprzedaż na marketplace

Jak mówi stare przysłowie, lepsze deko handlu niż kilo roboty. Czy te słowa można odnieść do sprzedaży na platformie eMag? Czy ...

rumunia logistyka

5 kluczowych aspektów sprawnej logistyki do Rumunii

Logistyka

Polski e-commerce interesuje się Rumunią od ponad dekady, jednak to ostatnie dwa lata przyniosły skokowy wzrost liczby zarówno ...

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła Eurostat „Wskaźnika poziomu cen (Price level index) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.