COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Spis treści

Spis treści

System OMS czyli gamechanger dla zarządzania e-commerce

System OMS centralizuje procesy związane z przyjmowaniem, przetwarzaniem, nadawaniem i śledzeniem zamówień. Dzięki niemu sprzedawcy mogą centralnie zarządzać wieloma kanałami sprzedaży panelu, który stanowi środek ciężkości biznesu online. Jego celem jest skuteczna automatyzacja powtarzalnych zadań, takich jak przetwarzanie zamówień, generowanie etykiet kurierskich i wysyłanie powiadomień do klientów. OMS przekształca ręczne i podatne na pomyłki działania w zintegrowany, wydajny i skalowalny ekosystem, uwalniając potencjał przedsiębiorstwa.

autor:
Apilo

Mężczyzna trzymający tablet na tle monitora komputerowego

Czym jest system OMS i dlaczego biznes bez niego działa na pół gwizdka? 

Prowadzenie sprzedaży online nie skupia się wyłącznie na transakcjach między merchantem a klientami. Jest to wieloetapowy proces, który zawiera w sobie operacje związane z różnymi elementami biznesu. Dotyczą one obsługi klienta, pracy magazynu, ofertowania asortymentu, realizacji zleceń, jak i logistyki. Zarządzanie tym wymaga nienagannej organizacji na najwyższym poziomie. Warto wtedy zaufać systemom OMS, które w ogólnym uproszczeniu spinają e-commerce w jednym miejscu – panelu stanowiącym centrum firmy. To właśnie z taką pomocą sprzedawca może zautomatyzować i zarządzać całym cyklem życia zamówień – od momentu zakupu przez klienta, przez kompletację, aż po dostawę paczki i ewentualną obsługę zwrotu.

Wyobraź sobie zarządzanie każdym aspektem wyłącznie ręczną pracą. Działania te są nie tylko nieefektywne, ale również obarczone wysokim ryzykiem błędu. Im więcej zamówień spływa, tym coraz trudniej je obsłużyć w pojedynkę. Wprowadzenie systemu OMS umożliwia przedsiębiorcom wykorzystać pełen potencjał e-commerce – biznes pracuje na pełnych obrotach. Co ważne, każdy słabszy element zyskuje wsparcie w dedykowanym narzędziu, zapewniając pełną moc operacyjną. Zobacz to na przykładzie magazynu i przetwarzania zleceń:

Wiele kanałów sprzedaży i własny sklep? Poznaj możliwości systemów OMS 

Prowadzisz sklep internetowy, ale jednocześnie sprzedajesz na marketplace’ach? To esencja dzisiejszego e-commerce, który współcześnie skupia się na wielu kanałach. Większa widoczność przekłada się na lepszą sprzedaż. 

Co, jeśli wykonujesz każdą czynność manualnie? To prosta droga do problemów, ponieważ realizacja zleceń w ten sposób pożera mnóstwo energii i czasu, który możesz spożytkować na ważniejsze misje. Co gorsza, w ten sposób samodzielnie tworzysz tzw. „wąskie gardło” we własnym biznesie – to tutaj dochodzi do chaosu operacyjnego. Firma zaczyna tonąć przez nadmiar zadań. 

W tym momencie niezbędne staje się wdrożenie automatyzacji w postaci systemów OMS. Jej zadaniem jest odciążenie Cię od powtarzalnych obowiązków, a także uporządkowanie procesów zachodzących w Twoim e-commerce. Jakie konkretnie supermoce zyskasz dzięki takim systemom?

Integracja wielu kanałów sprzedaży i rozwiązań zewnętrznych

W e-commerce niezwykle ważne są dwa elementy: czas i pieniądze. Współczesny biznes online nie opiera się wyłącznie na jednym źródle, uzależniając się od niego. W ramach strategii wielokanałowej stara się pojawiać tam, gdzie znajdują się potencjalni klienci. Manualna obsługa każdej aplikacji, platformy, czy systemów zajmuje zbyt dużo czasu, aby móc efektywnie sprzedawać asortyment. Warto wykorzystać nowoczesne narzędzia, takie jak systemy OMS. Stają się one pewnego rodzaju łącznikiem, tworząc ekosystem oparty na integracjach. Spinają całą sprzedaż w jedno miejsce, z którego merchant może zarządzać biznesem online – od kont na najpopularniejszych marketplace’ach (np. Allegro, Amazon), przez własny sklep internetowy (np. Shoper), po firmy kurierskie (jak InPost, czy DHL) i oprogramowanie ERP  (np. Subiekt, Comarch Optima). Zyskują także dostęp do narzędzi marketingowych i analitycznych.

Skuteczne i przystępne systemy OMS uwzględniają potrzeby sprzedawców. W tym celu twórcy oprogramowania udostępniają otwarte API, które stanowi bazę do zbudowania automatyzacji w taki sposób, jaki oczekujesz. Możesz zintegrować tym samym system z autorskimi, dedykowanymi rozwiązaniami. Dobrym tego przykładem są wszelkiego rodzaju autorskie programy i software stworzone pod konkretne potrzeby firmy. Nie musisz przebudowywać infrastruktury, aby zautomatyzować procesy zachodzące w Twoim e-commerce.

Zarządzaj stanami i cenami z jednego miejsca

Biznes online utrzymuje swój dynamizm bez względu na porę dnia i nocy. Każda transakcja wymusza aktualizację stanów magazynowych, a w przypadku promocji – cen. Ręczne wprowadzanie wartości jest zaproszeniem do popełnienia kardynalnych błędów, które skutkować mogą tzw. oversellingiem – sprzedażą niedostępnego produktu, jak i źle naliczoną marżą. Z perspektywy klienta nie ma nic gorszego niż kupić i zapłacić za produkt, a po chwili dostać maila z informacją o niedostępnym artykule. 

W tym celu warto wykorzystać nowoczesne oprogramowanie OMS, które poprzez niezawodną synchronizację zawsze ma stan zatowarowania pod kontrolą. Cały proces odbywa się automatycznie, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, bez Twojego udziału. Jeśli produkt na jednej platformie zostanie kupiony – w pozostałych witrynach ich liczba zostanie zmniejszona o stosowną liczbę. Co więcej, możesz zmienić ceny z wykorzystaniem dedykowanych reguł uwzględniających marżę danego marketplace.

Natomiast zaawansowane rozwiązania, czego przykładem jest system OMS Apilo, idą o krok dalej. Pozwalają zarządzać także bardziej skomplikowanymi scenariuszami, jak obsługa wielu magazynów (np. magazyn własny i magazyn dropshippingowy) czy automatyczne różnicowanie cen na różnych marketplace’ach, uwzględniając ich prowizje. Dzięki temu sprzedawca ma pewność, że jego stany i ceny są zawsze pod kontrolą.

Automatyzacja powtarzalnych procesów i oszczędność czasu

Rozwiązania w postaci systemów OMS stanowią przedsmak autonomizacji e-commerce. To właśnie na ich podstawie można zautomatyzować niemal każdy powtarzalny etap obsługi zamówienia. Mowa o zadaniach, które zabierają mnóstwo czasu i energii zespołowi przez ręczne zmienianie statusów, drukowanie dokumentów sprzedażowych, generowanie etykiet kurierskich, czy wysyłanie takich samych wiadomości e-mail do klientów.

Systemy OMS wprowadzają w tym obszarze tzw. akcje automatyczne. Działają one na podstawie warunkowania – jeśli coś się wydarzy, to program ma wykonać wyznaczoną czynność. Jak to działa? Uwzględnijmy przykład opłacenia zamówienia na Allegro – jeżeli klient opłacił zamówienie, to system OMS automatycznie zmienia status na „do realizacji”, przekazując informację do magazynu w celu kompletacji przesyłki. W praktyce, na platformach takich jak Apilo, sprzedawca może samodzielnie wyklikać dziesiątki takich reguł – zadania automatyczne dają bogate możliwości ułatwienia sobie codziennej pracy.
Na pierwszy rzut oka automatyzacja to wyłącznie oszczędność czasu. Jednak z perspektywy biznesowej przekłada się to bezpośrednio na konkretne oszczędności finansowe i strategiczne możliwości. Nie musisz zatrudniać dodatkowych par rąk do pomocy, bowiem automatyzacja odciąża obecnych pracowników od najbardziej uporczywych zadań, które można oddelegować algorytmom. Co więcej, uwalniasz zasoby, zwiększając potencjalną „moc przerobową” – dajesz zespołowi większą przestrzeń do rozwoju. Możesz poprzez to udoskonalić procedury zachodzące w e-commerce, przeanalizować sprzedaż, czy… obsługiwać większą liczbę zamówień w takim samym momencie. 

System OMS wspierający magazyn – eliminacja pomyłek przy pakowaniu

Optymalizacja sprzedaży to jedno, ale system OMS powinien również wspierać fizyczne procesy magazynowe. Kompletowanie zamówień z kartki jest nieefektywne i generuje pomyłki. Dlatego nowoczesne systemy OMS wprowadzają moduły wspierające pakowanie, często zintegrowane ze skanerami kodów kreskowych.

Jak to działa w praktyce? Dobrym przykładem są moduły typu Asystent Pakowania, gdzie system prowadzi pracownika krok po kroku:

Korzyścią jest niemal całkowita eliminacja pomyłek, co drastycznie obniża koszty zwrotów i reklamacji, oraz przyspieszenie samego procesu pakowania.

Wejdź na wyższy poziom i zintegruj swój e-commerce z systemami OMS

Nowoczesne systemy OMS są zintegrowanym centrum dowodzenia, który ma w opiece najważniejsze obszary e-commerce. Począwszy od synchronizacji stanów i cen na wielu platformach, przez automatyzację komunikacji, po fizyczną pracę magazynu. Wdrożenie tego rozwiązania gwarantuje także skalowalność, zapewniając łatwiejsze warunki dostosowania biznesu do aktualnych warunków.  

Rozwiązania w postaci systemów OMS to także sposób na automatyzację powtarzalnych czynności, które pożerają masę czasu i energii. Zmieniają podejście do działań zachodzących w Twojej firmie – zyskujesz więcej możliwości, które napędzają ją do lepszej sprzedaży i ogólnego rozwoju. 

Wdrożenie systemu OMS przestaje być opcją, a staje się koniecznością dla każdego sprzedawcy myślącego o rozwoju. To zintegrowane centrum dowodzenia pozwala odzyskać kontrolę nad biznesem – od synchronizacji stanów i cen, przez automatyzację komunikacji, po fizyczną pracę magazynu.

Zamiast tonąć w powtarzalnych zadaniach, przedsiębiorca zyskuje czas na strategiczny rozwój. Wybierając rozwiązanie dla siebie, warto zwrócić uwagę nie tylko na liczbę integracji, ale też na zaawansowane funkcje automatyzacji i wsparcia magazynu. Przed podjęciem ostatecznej decyzji, rekomendowane jest przetestowanie systemu w praktyce – większość dobrych dostawców na polskim rynku oferuje bezpłatny okres próbny.

Źródła:

apilo logo

autor artykułu

Nowoczesny system do obsługi i automatyzacji sprzedaży wielokanałowej. Obniża koszty, oszczędza czas i otwiera perspektywy rozwoju dla e-biznesu.

Wizytówka firmy

Przeczytaj artykuły Apilo

Kaufland Global Marketplace ułatwia wejście na niemiecki rynek e-commerce – jak z tego skorzystać?

Sprzedaż na marketplace

Zastanawiasz się nad kierunkiem ekspansji? Spójrz na Niemcy – naszego zachodniego sąsiada, który dysponuje jedną z największych...

Jak wykorzystać potencjał czeskiego Allegro wspierając się nowoczesnym oprogramowaniem?

Sprzedaż na marketplace

Ekspansja Allegro na czeski rynek stanowiła przemyślany plan polskiej platformy sprzedażowej na zwiększenie swoich wpływów w ce...

Automatyzacja sprzedaży w e-commerce – jak umiejętnie z niej korzystać?

Sprzedaż przez własny sklep

Branża e-commerce swój sukces od samego początku opiera o innowacje technologiczne. Chociaż nie każde z nowych rozwiązań, jakie...

Zobacz więcej artykułów