Serbia jest najsilniejszą gospodarką z obszaru tzw. Bałkanów Zachodnich, o dużym potencjale wzrostu sektora e-commerce (o 9,34% CAGR w latach 2025-2029). Jest to jeden z najdynamiczniej rozwijających się rynków sprzedaży online w regionie Bałkanów Zachodnich. Podobnie jak w pozostałych krajach bałkańskich, statystki dotyczące zakupów online są niższe w porównaniu np. z krajami Europy Zachodniej. Roczne obroty w konsumenckim e-handlu w Serbii szacuje się na około 1,06 mld euro w 2025 roku. Według danych Eurostatu, koło 31% tamtejszych firm (zatrudniających powyżej 9 osób) prowadzi sprzedaż online, choć wg raportu "Western Balkans E-commerce Insights 2025" tylko 17% serbskich firm sprzedaje online (w 2024 r.). W ciągu ostatnich 12. miesięcy zakupy online zrobiło około 65% Serbów. Rynek rozwija się dynamicznie, ale eksperci wskazują na występujące tam utrudnienia. Wśród nich wymienia się m.in. problemy z logistyką (szczególnie w obszarach poza większymi aglomeracjami), problemy z dostawami z zagranicy. Warto również mieć na uwadze, że pomimo procesu stopniowej integracji, Serbia nie jest formalnie członkiem UE, co może skutkować np. dodatkowymi wymogami w przypadku sprzedaży niektórych rodzajów towarów.PKB na głowę (w standardzie siły nabywczej) wynosi w Serbii 20 400 (51% UE). Ceny są niższe niż średnia OECD (wskaźnik 54).
Charakterystyka rynku e-commerce
Mieszkańcy z dostępem do internetu (2024):
Mieszkańcy robiący zakupy online (2024):
Wartość udziału e-commerce w handlu:
Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2025-2029):
Wzrost dochodów sektora e-commerce (2025):
Konsumenci kupujący w krajowym e-commerce (w ostatnich 3 miesiącach) (2023):
Konsumenci kupujący z innych krajów UE (w ostatnich 3 miesiącach) (2023):
Konsumenci kupujący z innych krajów (w ostatnich 3 miesiącach) (2023):
1. Moda (w tym artykuły sportowe)
2. Meble i wyposażenie wnętrz
3. Elektronika, rowery i pojazdy
4. Środki higieny osobistej, artykuły medyczne, żywność
5. Zabawki, hobby i DIY
Marketplace
shoppster.rs
ananas.rs
tehnomanija.rs
dijaspora.shop
bazzar.rs
gigatron.rs
Porównywarki cen
eponuda.com
20%
Podstawowa stawka VAT
10%
Obniżona stawka VAT
w tym na podstawowe produkty spożywcze.
0%
Obniżona stawka VAT
w tym na towary eksportowane.
Charakterystyka konsumenta
W charakterystykach e-konsumentów w Serbii podkreśla się m.in. preferowanie lokalnych platform. Cechą charakterystyczną jest również, co prawda malejąca w ostatnich latach, nieufność wobec płatności online czego efektem jest m.in. duża popularność metody zapłaty gotówką przy odbiorze. Serbia jest krajem, który wciąż się rozwija a dochody mieszkańców są niższe niż w krajach UE, m.in. z tego powodu głównym kryterium zakupów online jest dla Serbów cena.
-
-
-
-
-
-
Wskaźniki marketingowe
77%
15%
3,5%
Źródła:
1, 2, 3, 4, 5,6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen” (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.