COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Spis treści

Spis treści

Na których rynkach zagranicznych e-commerce masz szansę na sukces?

autor:
IdoSell

Ekspansja na rynki zagraniczne to strategiczny kierunek rozwoju wielu sklepów internetowych. Otwiera drzwi do nowych, często znacznie większych grup odbiorców, umożliwiając skuteczne zwiększenie sprzedaży i przychodów. Jednak, żeby odnieść międzynarodowy sukces, warto dokładnie przeanalizować, jak wygląda rynek e-commerce w poszczególnych krajach.

Wybór kraju do sprzedaży cross-border jest ważnym etapem planowania ekspansji i rozpoczęcia skutecznej sprzedaży międzynarodowej. Warto przeanalizować kilka elementów – wielkość rynku, preferencje potencjalnych klientów, ich zamożność, ale także przepisy prawne, modę i trendy.

Dobrą strategią może okazać się rozpoczęcie ekspansji od mniejszych rynków, gdzie e-commerce dopiero zyskuje na popularności, nie ma dużej konkurencji oraz są mniejsze opłaty. Poniższe dane pokazują, że największe wzrosty liczby zamówień są w mniejszych krajach, takich jak Litwa – 122,75%, Czechy – 92,66% i Słowacja – 66,79%, a także Rumunia – 93,23% (porównanie I poł. 2023 do I poł. 2024 r. – procentowe wzrosty liczby zamówień merchantów IdoSell sprzedających cross-border). Największe wzrosty sprzedaży według GMV (Gross Merchandise Value, całkowita wartość transakcji) były w Niemczech – 75,33%, Hiszpanii – 66,29% oraz we Francji – 26,76% (porównanie I poł. 2023 do I poł. 2024 r.). Więcej danych na temat poszczególnych rynków znajdziesz w raporcie.

Oto kilka rynków, na których e-commerce ma duże szanse powodzenia:

Czechy

E-commerce w Czechach rozwija się w imponującym tempie i jest postrzegany jako jeden z najszybciej rosnących rynków w Europie. Choć lokalna konkurencja jest silna, istnieje nadal znaczny potencjał dla zakupów zagranicznych.

Polska znajduje się w czołówce krajów, obok Niemiec i Słowacji, z których Czesi najczęściej dokonują zakupów online. Głównym powodem tego trendu są różnice cen – wiele produktów codziennego użytku w Czechach jest droższych niż w Polsce, co sprawia, że zakupy online stają się bardziej opłacalne.

Dla Czechów ważna jest cena produktu (korzystają z porównywarek cenowych Heureka.cz i Zbozi.cz), jego jakość oraz szybkość dostawy. Klienci chcą, żeby sklep internetowy wyglądał lokalnie – ważne jest dobre tłumaczenie sklepu na język czeski oraz miejscowy adres i numer telefonu.

Słowacja

Słowacja to bardzo obiecujący rynek, ponieważ Słowacy uwielbiają robić zakupy online – prawie 80% Słowaków przynajmniej raz kupiło coś w sieci w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Słowacy dokładnie analizują ceny i szukają najlepszych ofert – największy ruch w e-commerce generują porównywarki cenowe i platformy marketplace. 

Najpopularniejsze kategorie to hobby i rekreacja, odzież, elektronika i kosmetyki. Słowacja ma podobne preferencje do Czech, co ułatwia polskim e-sklepom dostosowanie oferty do lokalnych potrzeb. Słowacy chętnie korzystają z opcji zakupów bez rejestracji. Najczęściej wybierane są płatności za pobraniem – Słowacy przyzwyczaili się do płacenia przy odbiorze. Jeśli decydują się zapłacić z góry, to najczęściej płacą kartą kredytową lub debetową. Dla konsumenta ważna jest również szybka dostawa.

Litwa

Litwa, choć jest jednym z mniejszych rynków w Europie, oferuje interesujące możliwości dla sprzedawców e-commerce. Wzrost liczby zamówień w tym kraju w ciągu ostatnich 6 miesięcy był trzycyfrowy (122,75%)! W ostatnich latach dynamicznie wzrosła liczba e-konsumentów, na co ma wpływ m.in. dobrze rozwinięta infrastruktura logistyczna, dzięki której dostawy zamówień przebiegają szybko i bezproblemowo.

Ważnym aspektem prowadzenia biznesu e-commerce na Litwie jest dostosowanie oferty do lokalnych preferencji oraz uwzględnienie znaczenia ekologii.

Litwa może stanowić doskonały punkt wyjścia dla sprzedawców planujących ekspansję na inne kraje bałtyckie, takie jak Łotwa czy Estonia, ze względu na podobieństwa kulturowe i ekonomiczne. Wyjście na rynki krajów nadbałtyckich może ułatwić Pigu.lt, które jest najważniejszym marketplace’em w regionie.

Rumunia

Rumunia to dynamicznie rozwijający się rynek e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej, który staje się coraz bardziej atrakcyjny dla zagranicznych sprzedawców.

Rumuni są otwarci na zakupy online, a lokalny rynek jest mniej nasycony. Handel internetowy w Rumunii nie cieszy się jeszcze ogromną popularnością – w 2023 roku zakupy online robiło około 50% mieszkańców. Klienci często, zanim podejmą decyzję zakupową, kierują się opiniami w sieci i rekomendacjami znajomych.

Konsumenci preferują lokalne e-sklepy, dlatego warto zadbać o obsługę klienta w rodzimym języku oraz zaprojektować swój e-sklep tak, żeby wyglądał lokalnie, czyli był przetłumaczony na język rumuński oraz posiadał rumuński adres (także do zwrotów) i numer telefonu.

Żeby odnieść sukces w Rumunii, warto skupić się na konkurencyjnych cenach oraz na szybkiej i niezawodnej logistyce. Rozważając ekspansję na ten rynek, należy również pamiętać o rosnącym znaczeniu lokalnych platform sprzedażowych, takich jak eMAG, które mogą znacząco ułatwić wejście na ten rynek.

Niemcy

Niemcy to jeden z najczęściej wybieranych kierunek ekspansji zagranicznej. Jako jeden z największych rynków e-commerce, generujący roczne przychody na poziomie około 100 miliardów euro, Niemcy stanowią wyjątkowo atrakcyjną opcję rozwoju. Sprzyja temu nie tylko duża populacja, ale również wysoki poziom zamożności społeczeństwa, zaawansowanie technologiczne oraz dobrze rozwinięta infrastruktura logistyczna i handlowa.

Wyjście z ofertą na rynek niemiecki oznacza także spore wyzwania – wraz z ogromnymi przychodami w e-commerce idzie w parze duża liczba sklepów internetowych, co oznacza sporą konkurencję.

Niemcy często robią zakupy w zagranicznych e-sklepach – ponad 22% klientów jest skłonna kupować cross-border, jeśli ceny są niższe. Konsumenci zwracają się w stronę używanych towarów. Jednym z popularniejszych trendów w 2023 roku było kupowanie towarów z drugiej ręki.

Niemieccy konsumenci są zamożni, cena produktu nie jest dla nich najważniejsza – priorytetem pozostaje wysoka jakość. Są również bardzo wrażliwi na kwestie bezpieczeństwa danych, często sprawdzają, czy sklep internetowy posiada odpowiednie certyfikaty oraz znaki jakości. Dodatkowo, niemieccy klienci podejmują odpowiedzialne decyzje zakupowe, zwracając uwagę na wpływ zamawianych produktów na środowisko.

Francja

Francja to drugi co do wielkości rynek e-commerce w Europie. W 2022 roku wartość sprzedaży online we Francji przekroczyła 129 miliardów euro. Francuscy klienci cenią sobie jakość obsługi, dbałość o szczegóły oraz politykę zwrotów, która często jest decydującym czynnikiem przy wyborze sklepu internetowego. Z racji silnej pozycji lokalnych marek, wejście na francuski rynek wymaga starannego dostosowania oferty do preferencji klientów.

Ważne jest również uwzględnienie lokalnych trendów, takich jak rosnąca popularność zakupów ekologicznych czy znaczenie „Made in France”. Warto pamiętać, że Francuzi preferują płatności kartą, a także lokalne metody płatności, takie jak PayPal. Ciekawostką jest, że zamiast Black Friday, Francuzi organizują „French Days” dwa razy w roku – wiosną i jesienią.

Rynek używanych produktów online we Francji przeżywa rozkwit. Platformy takie jak Vinted czy Leboncoin cieszą się ogromną popularnością, szczególnie wśród młodszych konsumentów. Francuscy influencerzy mają znaczący wpływ na decyzje zakupowe, szczególnie w kategoriach takich jak moda, uroda czy lifestyle. Wiele marek e-commerce skutecznie wykorzystuje tę formę marketingu.

Najważniejsze trendy e-commerce

Przed rozpoczęciem ekspansji na nowe rynki międzynarodowe, istotne jest przeprowadzenie szczegółowej analizy każdego z nich, żeby zrozumieć specyficzne potrzeby i preferencje lokalnych kupujących. Jednak istnieją pewne trendy, które są wspólne dla wielu krajów i mogą stanowić cenny punkt wyjścia przy planowaniu strategii sprzedaży za granicę.

Do najważniejszych z nich należą rosnące znaczenie zakupów mobilnych, a także social commerce, czyli zakupów za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Zauważalnym trendem w sprzedaży cross-border jest także rozwój szybkich i wygodnych metod płatności oraz nowoczesnych checkoutów, które maksymalnie upraszczają i skracają proces zakupowy. Do tego należy wziąć pod uwagę coraz większe oczekiwania konsumentów dotyczące dostawy – błyskawicznej i najlepiej darmowej, łatwej polityki zwrotów oraz wzrost świadomości ekologicznej, co przekłada się na większe zainteresowanie produktami i usługami przyjaznymi dla środowiska. Skuteczne dostosowanie się do tych trendów może znacznie zwiększyć szanse na sukces w różnych regionach.

Podsumowanie

Mniejsze rynki, takie jak Czechy i Słowacja, Rumunia i Bułgaria, oferują wiele możliwości dla sklepów internetowych. Większe rynki e-commerce, takie jak Niemcy czy Francja, są także ważnym elementem strategii ekspansji międzynarodowej. Wielu merchantów odniosło znaczące sukcesy w sprzedaży do tych krajów, korzystając z potencjału dużej populacji oraz zaawansowanej infrastruktury e-commerce. Dzięki efektywnym platformom sprzedażowym, oraz integracjom z lokalnymi partnerami, e-sprzedawcy mogą z łatwością zdobywać niemal każdy rynek. Bez względu na wybrany kierunek – przemyślana strategia oraz solidne zaplecze technologiczne stworzą idealne warunki do rozwoju i rywalizacji na międzynarodowej scenie e-commerce.

autor artykułu

IdoSell to najbardziej efektywna sprzedażowo platforma dla sklepów internetowych w Polsce, dzięki której zwiększysz potencjał swojego e-commerce.

Wizytówka firmy