Bułgaria - charakterystyka rynku e-commerce

Bułgaria bez wątpienia jest krajem, w którym rynek handlu internetowego ma niewykorzystany potencjał rozwojowy. Świadczą o tym statystyki dotyczące e-konsumentów – tylko około 41% tamtejszych konsumentów kupiło w ostatnich 12 miesiącach i usługi online, a e-commerce jest domeną raczej młodszego pokolenia Bułgarów. Z drugiej strony, kraj ten dysponuje rozwiniętą siecią szerokopasmowego Internetu. Roczne obroty na tym rynku wynoszą ok. 1,6 mld euro. Około 15% bułgarskich firm (powyżej 9 osób) prowadzi sprzedaż online.

Zapóźnienia Bułgarii w stosunku do bardziej rozwiniętych rynków europejskich wynikają m.in. z barier administracyjnych, które utrudniają działalność e-commerce na lokalnym rynku. Problemem może być również niedostatecznie rozwinięta infrastruktura, która wpływa na wygodę korzystania z e-zakupów (awarie stron, problemy z dostawami). Analitycy twierdzą, że trendem w Bułgarii jest coraz większa obecność dużych platform, na niekorzyść mniejszych, niszowych sklepów. Bułgaria pod względem PKB na głowę mieszkańca (wyrażonego w standardzie siły nabywczej) plasuje z wynikiem 20 700 (59% średniej UE) na końcu statystyk UE.

Waluta

lew bułgarski (BGN)

Populacja

6,448

(mln/2022)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):

83.11%

Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):

45.19%

Wartość udziału e-commerce w handlu:

8%

Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):

13.7%

Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):

13.9%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

25.71%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

7.38%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

43.26%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Zabawki, Hobby i DIY

Elektronika i media

Moda

Meble i wyposażenie

Żywność i środki higieny osobistej

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

Pazaruvaj

Stawki VAT

20%

Podstawowa stawka VAT

9%

Obniżona stawka VAT

w tym na książki, prasę, artykuły spożywcze dla dzieci i niemowląt, artykuły higieniczne

Charakterystyka konsumenta

Bułgaria należy do najmniej zamożnych krajów Europy – dlatego jednym z głównych czynników motywujących Bułgarów do zakupów online jest cena. Przed zakupem aktywnie porównują ceny i poszukują okazji. Preferują lokalne metody płatności. Duża część Bułgarów posiada smartfony, wciąż jednak preferowane są zakupy za pośrednictwem komputera.

Szanse na dotarcie do portfeli bułgarskich konsumentów z pewnością poprawią, oczywiście oprócz niskich cen, dobra jakość usług, porządnie przygotowane i czytelne opisy, w jasny sposób sformułowane zasady dotyczące gwarancji i zwrotów. Warto też wspomnieć, że e-commerce przyczynił się znacząco do wzrostu obrotów na tamtejszym rynku artykułów używanych.

Popularne metody płatności

  1. Płatność gotówką przy odbiorze
  2. Karta debetowa lub kredytowa (VISA, Mastercard)
  3. Przelew bankowy
  4. E-portfel (PayPal, Wise, Mint, ePay.bg)

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (Speedy, ECONT, DHL, DPD, Leo Express)
  2. Odbiór w punkcie odbioru paczek

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze media społecznościowe wg udziału w rynku (2023)

97%

Facebook

1%

Instagram

1%

Pinterest

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła Eurostat „Wskaźnika poziomu cen (Price level index) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.