Bułgaria bez wątpienia jest krajem, w którym rynek handlu internetowego ma niewykorzystany potencjał rozwojowy. Świadczą o tym statystyki dotyczące e-konsumentów – tylko około 41% tamtejszych konsumentów kupiło w ostatnich 12 miesiącach i usługi online, a e-commerce jest domeną raczej młodszego pokolenia Bułgarów. Z drugiej strony, kraj ten dysponuje rozwiniętą siecią szerokopasmowego Internetu. Roczne obroty na tym rynku wynoszą ok. 1,6 mld euro. Około 15% bułgarskich firm (powyżej 9 osób) prowadzi sprzedaż online.
Zapóźnienia Bułgarii w stosunku do bardziej rozwiniętych rynków europejskich wynikają m.in. z barier administracyjnych, które utrudniają działalność e-commerce na lokalnym rynku. Problemem może być również niedostatecznie rozwinięta infrastruktura, która wpływa na wygodę korzystania z e-zakupów (awarie stron, problemy z dostawami). Analitycy twierdzą, że trendem w Bułgarii jest coraz większa obecność dużych platform, na niekorzyść mniejszych, niszowych sklepów. Bułgaria pod względem PKB na głowę mieszkańca (wyrażonego w standardzie siły nabywczej) plasuje z wynikiem 20 700 (59% średniej UE) na końcu statystyk UE.
Charakterystyka rynku e-commerce
Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):
Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):
Wartość udziału e-commerce w handlu:
Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):
Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):
Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):
Konsumenci kupujący z innych krajów UE:
Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):
Zabawki, Hobby i DIY
Elektronika i media
Moda
Meble i wyposażenie
Żywność i środki higieny osobistej
Marketplace
Emag
Technopolis
Obuvki
Aliexpress
Amazon
Porównywarki cen
Pazaruvaj
20%
Podstawowa stawka VAT
9%
Obniżona stawka VAT
w tym na książki, prasę, artykuły spożywcze dla dzieci i niemowląt, artykuły higieniczne
Charakterystyka konsumenta
Bułgaria należy do najmniej zamożnych krajów Europy – dlatego jednym z głównych czynników motywujących Bułgarów do zakupów online jest cena. Przed zakupem aktywnie porównują ceny i poszukują okazji. Preferują lokalne metody płatności. Duża część Bułgarów posiada smartfony, wciąż jednak preferowane są zakupy za pośrednictwem komputera.
Szanse na dotarcie do portfeli bułgarskich konsumentów z pewnością poprawią, oczywiście oprócz niskich cen, dobra jakość usług, porządnie przygotowane i czytelne opisy, w jasny sposób sformułowane zasady dotyczące gwarancji i zwrotów. Warto też wspomnieć, że e-commerce przyczynił się znacząco do wzrostu obrotów na tamtejszym rynku artykułów używanych.
Wskaźniki marketingowe
97%
1%
1%
Źródła:
1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła Eurostat „Wskaźnika poziomu cen (Price level index) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.