Wartość łotewskiego rynku e-commerce szacuje się na około 800 mln euro. Nie jest to wielki rynek, ale wciąż rozwija swój potencjał e-commerce i otwiera wiele możliwości handlu. Potencjał ten widać m.in. w odsetku mieszkańców robiących przynajmniej raz w roku zakupy online – na Łotwie wynosi on około 62%. Sprzedaż online prowadzi około 18% łotewskich firm zatrudniających powyżej 9 osób.
PKB na mieszkańca wyrażony w standardzie siły nabywczej wynosi na Łotwie 25 900 (74% średniej UE). Ceny na Łotwie są wyższe niż w Polsce. Wskaźnik cen OECD wynosi 68 (średnia OECD=100).
Charakterystyka rynku e-commerce
Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):
Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):
Wartość udziału e-commerce w handlu:
Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):
Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):
Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):
Konsumenci kupujący z innych krajów UE:
Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):
Zabawki, Hobby i DIY
Elektronika i media
Moda
Meble i wyposażenie
Żywność i środki higieny osobistej
Marketplace
220
1a
Salidzini
Rdveikals
Kurpirkt
21%
Podstawowa stawka VAT
12%
Obniżona stawka VAT
w tym na produkty żywnościowe dla niemowląt, produkty farmaceutyczne, produkty medyczne dla osób z niepełnosprawnością
5%
Obniżona stawka VAT
w tym na lokalnie produkowane warzywa i owoce, książki, prasa (w tym e-booki)
Charakterystyka konsumenta
Znawcy łotewskiego rynku wskazują, że jednym z najbardziej istotnych czynników przy decyzjach zakupowych online jest cena. To m.in. z tego powodu na rynku dostępnych jest wiele produktów „no name” w niskich cenach.
Przy zakupach online ważny dla Łotyszy jest również czas dostawy oraz dobrze i rzetelnie przygotowane informacje na temat cech produktu/usługi, czasu dostawy czy sposobu płatności. Oczywiście podstawą e-handlu na Łowie jest przygotowanie oferty w lokalnym języku.
47%
Chiny
12%
Litwa
9%
Niemcy
Wskaźniki marketingowe
71%
12%
7%
Źródła:
1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.
Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.