Szwecja - charakterystyka rynku e-commerce

Szwecja jest największym rynkiem w regionie skandynawskim i krajem o bardzo dobrze rozwiniętej infrastrukturze internetowej. Znajduje się również w czołówce zestawień porównujących odsetek konsumentów robiących zakupy przez internet (blisko 86% dokonało zakupy w ostatnich 12 miesiącach). Obroty e-handlu B2C w Szwecji szacuje się na ponad 17 mld euro. Elektroniczny handel jest również popularny wśród tamtejszych firm – ponad 38% przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 9 osób osiąga przychody ze sprzedaży online.

Społeczeństwo Szwecji jest zamożne – PKB na mieszkańca w standardzie siły nabywczej wynosi 42 300 (120% średniej UE). Indeks cen OEDC wynosi 108 (średnia OECD=100).

Waluta

korona szwedzka (SEK)

szwecja

Populacja

10,552

(mln/2022)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):

98,07%

Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):

88,75%

Wartość udziału e-commerce w handlu:

15,9%

Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):

4,5%

Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):

10,9%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

72,43%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

23,56%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

28,5%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Elektronika i media

Żywność i środki higieny osobistej

Moda

Zabawki, Hobby i DIY

Meble
i wyposażenie

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

Pricerunner.se

Stawki VAT

25%

Podstawowa stawka VAT

12%

Obniżona stawka VAT

6%

Obniżona stawka VAT

Charakterystyka konsumenta

Szwedzi są dojrzałymi i świadomymi e-konsumentami. Są dobrze zaznajomieni z nowoczesnymi technologiami i otwarci na nowinki. Raporty na temat rynku wskazują, że Szwedzi są społeczeństwem konsumpcyjnym, przywiązującym wagę do ceny i jakości. Doceniają również jakość obsługi posprzedażowej.

Choć są otwarci na międzynarodowe marki, to chętniej wybierają rodzime – uważając, że lokalne zakupy są bardziej ekologiczne i wspierają gospodarkę. Wchodząc na ten rynek tym bardziej należy zadbać o przygotowanie konkurencyjnej oferty, która będzie w stanie przełamać sentyment Szwedów do własnych produktów. Eksperci wskazują, że choć Szwedzi uważani są za bardzo wymagających konsumentów, nie należy z obawą podchodzić do tego rynku – zamiast szukać barier, lepiej skupić się na zaprezentowaniu dobrej oferty. Najlepiej starannie przygotowanej w języku szwedzkim, co powinno ułatwić dotarcie do potencjalnych konsumentów.

Pomimo charakterystycznej geografii i skupienia logistyki w południowej części kraju – dobrze rozwinięta infrastruktura powoduje, że nie powinno być problemu z dostarczaniem towarów do bardziej odległych rejonów Szwecji. Warto też wspomnieć, że Szwedzi są również wrażliwi w obszarze zrównoważonej konsumpcji, ekologii i ochrony środowiska.

Popularne metody płatności

  1. Karta kredytowa lub debetowa (VISA, Mastercard)
  2. Bankowość internetowa, Trustly, Klarna
  3. Płatność online (Swish)
  4. E-portfel (PayPal, Apple Pay, Google Pay)
  5. E-portfel (w tym operatorzy: PayPal, Apple Pay, Google Pay).
  6. Przelew bankowy

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (PostNord, DHL, Budbee Home Delivery, DB Schenker, Instabox)
  2. Dostawa do punktu odbioru

W których krajach Szwedzi najczęściej kupują online?*

40%

Chiny

16%

Niemcy

11%

Stany Zjednoczone

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze media społecznościowe wg udziału w rynku (2023)

80%

Facebook

10%

Instagram

3%

Pinterest

Najnowsze artykuły

CDON marketplace – ruszaj do Skandynawii i rozpocznij sprzedaż

Sprzedaż na marketplace

Termin Skandynawia nie ma jednoznacznej definicji i w jej skład, w zależności od definicji, zaliczane są różne kraje. Na potrze...

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Nets, Svensk E-handel 2021
PostNord, E-commerce in Europe 2020

 

* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.

 

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen” (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.