Irlandia jest krajem, który można zaliczyć do grona liderów e-handlu w Europie. Ponad 85% mieszkańców Zielonej Wyspy zrobiło w ostatnich 12 miesiącach zakupy w sieci. Roczny obrót w e-commerce konsumenckim szacowany jest na ponad 7 mld euro. Sprzedaż internetową deklaruje ponad 40% tamtejszych firm zatrudniających powyżej 9 osób i jest to jeden z najlepszych wyników w Europie.
Irlandia znajduje się również na czele europejskich statystyk dochodu – PKB na głowę wyrażony w standardzie siły nabywczej (PPS) wynosi 82 100 (233% średniej UE). Poziom cen w Irlandii jest zbliżony do średniej w krajach OECD i wynosi 101 (średnia OECD=100).
Charakterystyka rynku e-commerce
Mieszkańcy z dostępem do internetu (2022):
Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):
Wartość udziału e-commerce w handlu:
Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):
Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):
Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):
Konsumenci kupujący z innych krajów UE:
Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):
Zabawki, Hobby i DIY
Elektronika i media
Moda
Meble
i wyposażenie
Żywność i środki higieny osobistej
Marketplace
Amazon.co.uk
Amazon.com
Etsy
Aliexpress
Ebay
Porównywarki cen
Google Shopping
23%
Podstawowa stawka VAT
13,5%
Obniżona stawka VAT
9%
Obniżona stawka VAT
Charakterystyka konsumenta
Irlandia jest krajem kojarzonym z rozwiniętą infrastruktura cyfrową i nowoczesnymi technologiami – również w e-handlu. Przykładem jest m.in. wykorzystanie dronów do dostarczania przesyłek – Irlandia była jednym z pionierów we wprowadzaniu tego typu rozwiązań.
Mieszkańcy Irlandii są wymagającymi e-konsumentami – oczekują, że transakcje przeprowadzane przez internet będą sprawne i bezpieczne. A gdy pojawią się problemy – mają być szybko rozwiązane.
Tamtejszy e-konsument pewnie porusza się po internecie, ale jednocześnie bacznie monitoruje swoje zakupy pod kątem potencjalnie niebezpiecznych działań. Inną cechą, którą podkreślają raporty na temat rynku w Irlandii, jest przywiązanie konsumentów do lokalnych produktów i chęć wspierania zakupami lokalnej gospodarki.
52%
Wielka Brytania
19%
Chiny
7%
Niemcy
Wskaźniki marketingowe
85%
6%
5%
Źródła:
1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.
Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.