COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Integracje e-commerce – dlaczego warto i jak wybrać swój pierwszy system

Sukces sprzedaży online nie zależy tylko od oferowanych produktów i cen oraz szybkości dostawy. Dziś bardziej niż kiedykolwiek znaczenie mają kanały sprzedaży i liczba rynków, a także jakość obsługi klienta. Dla rozwoju firmy i poprawy wyników finansowych kluczowe jest zwiększenie efektywności całego procesu obsługi zamówień, w tym automatyzacja powtarzalnych działań i komunikacji z kupującym, zmniejszenie liczby błędów w realizowanych zamówieniach oraz stałe docieranie do nowych klientów. Z tego względu warto zdecydować się na wprowadzenie narzędzia, które umożliwi skuteczne zarządzanie wieloma kanałami sprzedaży, ofertą produktową, obsługą zamówień i komunikacją z klientem. Z pomocą przychodzą systemy do integracji e-commerce, które przybliżymy w tym artykule.

autor: BaseLinker

Na rynku jest dostępnych wiele narzędzi wspierających proces sprzedaży online – od małych i prostych, adresujących pojedyncze potrzeby (na przykład szybkie tworzenie opisów produktów czy szablonów wiadomości do klienta), do bardzo zaawansowanych, jak np. ERP-y, które pozwalają zarządzać wieloma procesami w firmie (w tym także magazynem i ofertą handlową). Wszystkie one są pomocne, natomiast zwykle nie pokrywają całego procesu sprzedaży i obsługi, a konieczność korzystania z kilku wymaga logowania się do wielu interfejsów.

Z pomocą przychodzą nowoczesne systemy do zarządzania biznesem e-commerce w jednym miejscu – jak np. polski BaseLinker, brytyjski Linnworks czy amerykański Channel Advisor. Choć różnią się między sobą funkcjonalnościami, pozwalają łączyć (integrować) różne kanały sprzedaży i zewnętrzne programy oraz zarządzać produktami, aukcjami i stanami magazynowymi z jednego miejsca. Dzięki temu firmy mogą lepiej zarządzać swoją działalnością, automatyzować procesy, a co za tym idzie, zwiększać efektywność i skuteczność swoich działań oraz oszczędzać czas i pieniądze.

Korzyści z wprowadzenia systemu do kompleksowego zarządzania e-commerce

1. Zwiększenie zasięgu i widoczności oferty

Integracja z platformami sprzedaży oraz uruchamianie kolejnych kanałów pozwalają na dotarcie do szerszej grupy odbiorców. Możesz sprzedawać zarówno w sklepie, jak i na platformach marketplace, co zwiększa szanse na wyższą sprzedaż i pozyskanie nowych klientów.

2. Automatyzacja procesów

Zaletą automatyzacji jest eliminacja powtarzalnych czynności, które zajmują czas zarówno Tobie, jak i Twoim pracownikom. Dzięki automatyzacji zmniejsza się także liczba błędów w komunikacji i kompletowaniu zamówień. Synchronizacja magazynu z różnymi platformami marketplace i sklepami, masowe wystawianie ofert i nadawanie przesyłek, monitorowanie ich statusów z poziomu jednego panelu oraz automatyczne przekazywanie numeru nadania do marketplace/sklepu oraz do klienta to tylko niektóre z zadań, o które Twój zespół nie będzie musiał się martwić.

3. Aktualizacja danych w czasie rzeczywistym

Dzięki posiadaniu wszystkich kanałów sprzedaży w jednym miejscu, informacje o produktach, cenach, dostępności, zamówieniach i płatnościach mogą być aktualizowane na bieżąco na wszystkich platformach. Dzięki temu nie dopuścisz możliwości sprzedaży produktów, których nie masz już “na stanie” oraz zapewnisz dobre doświadczenie zakupowe dla klientów. Warto pamiętać, że według badań przeprowadzonych przez Salesforce 88% klientów twierdzi, że jakość interakcji z firmą jest równie ważna jak jej produkty lub usługi.

4. Łatwiejsza ekspansja zagraniczna

Kiedyś sprzedaż poza granicami Polski wiązała się z ogromem formalności oraz koniecznością kosztownych inwestycji. Globalizacja dała nam możliwość łatwego dostępu do nowych, zagranicznych konsumentów. Platformy marketplace takie jak np. eMAG, Amazon czy eBay pozwalają niskim nakładem pracy otworzyć się na zupełne nowe rynki zbytu. Dzięki narzędziu do zarządzania e-commerce w kilku krokach można wystawić swoją ofertę na nowych platformach. Ekspansja to świetny sposób na rozwój biznesu. Według BaseLinker Index w sierpniu 2023 sprzedaż za granicą notowała 2x wyższą dynamikę od sprzedaży krajowej.

5. Skalowalność biznesu

Dzięki prezentowaniu produktów w wielu różnych kanałach, jako sprzedawca możesz dotrzeć do tysięcy nowych konsumentów. Warto postawić na obecność marki zarówno we własnym sklepie internetowym, jak i w kilku marketplace’ach. Platformy marketplace odpowiadają już dziś za ponad 62% sprzedaży na rynku online, a wg. OC&C w najbliższych latach ich udział wzrośnie do 75%. Według raportu McKinsey po tym, jak Nike wprowadziło i rozwinęło działania omnichannel, firma odnotowała ogromny wzrost sprzedaży e-commerce. Podobnie było w przypadku Decathlonu, któremu udało się podwoić swój udział w sprzedaży online.

6. Wyższa efektywność procesów wewnątrz firmy

Dzięki integracji wielu kanałów sprzedaży w jednym miejscu, zyskujesz dostęp do bardziej kompleksowych danych. Możesz analizować wyniki sprzedaży na różnych platformach, łatwo śledzić ich efektywność i szybko identyfikować trendy zakupowe. Umożliwia to podejmowanie bardziej trafnych decyzji biznesowych, bieżącą optymalizację strategii marketingowej oraz czasu przygotowywania i wysyłki zamówień.

Jak skutecznie wprowadzić integrację e-commerce?

Integracja sprzedaży e-commerce w jednym miejscu ma bardzo wiele zalet, trzeba jednak pamiętać, że aby działała poprawnie, trzeba ją właściwie przeprowadzić. Poniżej przedstawiamy kilka kwestii, na które warto zwrócić uwagę.

1. Koszty implementacji

Wprowadzenie  systemu integracji wymaga inwestycji na start. Jeśli chcesz przeprowadzać konfigurację systemu samodzielnie, musisz poświęcić na to trochę czasu. W przypadku niektórych systemów konieczne może być zatrudnienie specjalistów lub korzystanie z zewnętrznych usług wdrożeniowych. Jeśli masz już swój zaawansowany ekosystem, na który składają się różne programy, warto zainwestować w profesjonalne wdrożenie realizowane przez doświadczony zespół, który najlepiej doradzi i przygotuje narzędzie pod konkretne potrzeby i wymagania.

2. Wyzwania techniczne

Integracja różnych systemów może dla niektórych firm stanowić wyzwanie techniczne. Wymaga bowiem zapewnienia kompatybilności i odpowiedniego przepływu danych między platformami. Na szczęście dobre narzędzia do zarządzania e-commerce mają wiele gotowych integracji z zewnętrznymi systemami logistycznymi, księgowymi czy chociażby ERP, co rozwiązuje ten problem. Warto pamiętać, że potrzebne może być dostosowanie niektórych ustawień do nowego ekosystemu. Nie jest to trudne, ale nie można o tym zapomnieć.

3. Zmiana procesów w firmie

Wprowadzenie systemu do zarządzania e-commerce może wymagać dostosowania istniejących procesów w firmie. Trzeba też zadbać o przeszkolenie zespołu z nowego narzędzia. W zamian za to firma zyskuje jednak ogromne oszczędności finansowe, uwalnia czas swoich pracowników na inne działania dla rozwoju biznesu, poprawia jakość obsługi klienta oraz zmniejsza liczbę błędów w zamówieniach.

Jak wybrać narzędzie do integracji e-commerce?

Przed podjęciem decyzji o inwestycji w system do zarządzania sprzedażą online warto, abyś przeprowadził dokładny przegląd dostępnych na rynku rozwiązań. Kluczowym aspektem jest określenie, jakie są potrzeby i wymagania Twojego biznesu oraz jak wygląda dzisiejszy proces sprzedaży. Warto dokonać audytu obecnych procesów, aby zrozumieć, które obszary wymagają ulepszenia i szybko zidentyfikować te, które wymagają automatyzacji.

Kolejnym krokiem jest wybór odpowiednich narzędzi. Przy wyborze warto zwrócić uwagę na kilka aspektów:

  • Po pierwsze, sprawdź jakie integracje oferuje system. Zwróć uwagę, czy narzędzie pozwala na integrację z innymi systemami, których już używasz w swojej firmie lub oferuje te, które planujesz dodać w przyszłości.
  • Po drugie, zobacz, jakie funkcje są dostępne w narzędziu. Czy system pozwala na zarządzanie stanami magazynowymi i cenami, czy ma rozwiązania wspierające proces pakowania i komunikacji z klientami oraz co wchodzi w skład abonamentu, a co może być dodatkowo płatne. Rozważ pozostałe koszty. Nie chodzi tylko o cenę zakupu, ale także o koszty związane z utrzymaniem i rozwojem systemu. Spójrz też na to, jakie koszty wyeliminujesz dzięki implementacji nowego rozwiązania i jakie perspektywy rozwoju otrzymasz.
  • Po trzecie, sprawdź historię firmy na rynku i opinie użytkowników. To pozwoli Ci zobaczyć, jak system działa w praktyce oraz jeszcze lepiej pokaże, jaką wartość może przynieść Twojej firmie.
  • Po czwarte, zwróć uwagę, czy system rozwija się i aktualizuje swoje funkcje w sposób ciągły. Jeśli tak jest, Twoja firma będzie mogła rosnąć, a narzędzie odpowie na Twoje nowe potrzeby.

Po wyborze systemu następuje etap wdrożenia i szkolenia zespołu. Wdrożenie powinno być przeprowadzone w sposób przemyślany i odpowiadać na wyzwania Twojej firmy oraz uwzględniać obecny ekosystem. Pamiętaj, że jeśli nie masz czasu lub kompetencji w zespole, by dobrze je przeprowadzić, możesz skorzystać ze wsparcia zespołu, który da Ci gwarancję jakościowej implementacji. Na rynku są dostępne różne oferty – nie zawsze tanio znaczy dobrze. Zastanów się, która opcja przyniesie Ci największą wartość.

Kwestia ostatnia, lecz nie mniej istotna – szkolenie zespołu. Jest ono kluczowe, aby skutecznie wykorzystać wszystkie możliwości nowego narzędzia. Jeśli zdecydujesz się na usługę wdrożeniową nowego systemu, zwróć uwagę, czy oferta zawiera także szkolenie z nowego workflow.

Teraz już możesz zacząć działać. Powodzenia!