Węgry są dynamicznie rozwijającym się rynkiem e-commerce z obrotami przekraczającymi 3 mld euro. Jeszcze kilka lat wstecz raporty na temat węgierskiego e-commerce informowały, że tamtejszy rynek jest w stosunkowo małym stopniu – w porównaniu do liczby ludności – nasycony e-sklepami, ale wraz z dynamicznym rozwojem na Węgrzech sytuacja ta ulega zmianie. W efekcie na rynku rozwija coraz większa konkurencja, a e-commerce stanowi około 10% sprzedaży w handlu detalicznym. Obecnie około 70% węgierskich konsumentów przynajmniej raz w roku robi zakupy w sieci. Odsetek węgierskich firm (zatrudniających powyżej 9 osób, które prowadzą sprzedaż online sięga około 22%.
PKB na głowę (wyrażony w standardzie siły nabywczej) wynosi na Węgrzech 27 300 (77% średniej UE). Wskaźnik cen OECD kształtuje się na Węgrzech na poziomie 55 (średnia OECD=100).
Charakterystyka rynku e-commerce
Dostęp do internetu 2022:
Robi zakupy online 2022:
Udział e-commerce w handlu retail:
Wzrost rynku 2023-2027:
Wzrost dochodów e-commerce 2023:
Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):
Konsumenci kupujący z innych krajów UE:
Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):
Moda
Żywność i środki higieny osobistej
Meble
i wyposażenie
Elektronika i media
Zabawki, Hobby i DIY
Marketplace
Emag
Alza
Aboutyou
Aliexpress
Ebay
27%
Podstawowa stawka VAT
18%
Obniżona stawka VAT
w tym niektóre kategorie żywności
5%
Obniżona stawka VAT
w tym niektóre kategorie żywności, książki, produkty farmaceutyczne, prasa
Charakterystyka konsumenta
Węgrzy dość chętnie robią zakupy online za granicą – zważywszy, że przy wysokiej inflacji niektóre produkty mogą być tańsze niż na rodzimym rynku. Węgierscy konsumenci aktywnie porównują ceny, korzystając np. z porównywarek, szukając promocji i przecen. Preferują lokalne metody płatności.
Przywiązują wagę do szybkich i niezawodnych dostaw. Oczekują terminowej dostawy zamówień oraz wiarygodnych i aktualnych informacji dotyczących statusu przesyłki. Ponieważ Węgrzy uważają płatność za pobraniem za bezpieczną metodę rozliczenia za zakup, dostawa kurierem, który umożliwi zapłacenie gotówką za towar dopiero po fizycznym go otrzymaniu, jest ważnym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe. Eksperci zwracają uwagę również na niski udział zwrotów – co może być kolejnym dowodem, że Węgrzy analizują oferty i świadomie dokonują zakupów.
50%
Chiny
10%
Niemcy
7%
Słowacja
Wskaźniki marketingowe
93%
3%
2%
Źródła:
1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.