Węgry - charakterystyka rynku e-commerce

Węgry są dynamicznie rozwijającym się rynkiem e-commerce z obrotami przekraczającymi 3 mld euro. Jeszcze kilka lat wstecz raporty na temat węgierskiego e-commerce informowały, że tamtejszy rynek jest w stosunkowo małym stopniu – w porównaniu do liczby ludności – nasycony e-sklepami, ale wraz z dynamicznym rozwojem na Węgrzech sytuacja ta ulega zmianie. W efekcie na rynku rozwija coraz większa konkurencja, a e-commerce stanowi około 10% sprzedaży w handlu detalicznym. Obecnie około 70% węgierskich konsumentów przynajmniej raz w roku robi zakupy w sieci. Odsetek węgierskich firm (zatrudniających powyżej 9 osób, które prowadzą sprzedaż online sięga około 22%.

PKB na głowę (wyrażony w standardzie siły nabywczej) wynosi na Węgrzech 27 300 (77% średniej UE). Wskaźnik cen OECD kształtuje się na Węgrzech na poziomie 55 (średnia OECD=100).

Waluta

forint węgierski (HUF)

Populacja

9,597

(mln/2023)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):

91.8%

Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):

69.67%

Wartość udziału e-commerce w handlu:

7%

Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):

9.7%

Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):

14%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

52.89%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

25%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

27.21%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Zabawki, Hobby i DIY

Elektronika i media

Moda

Meble
i wyposażenie

Żywność i środki higieny osobistej

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

Arukereso

Olcsobbat

Stawki VAT

27%

Podstawowa stawka VAT

18%

Obniżona stawka VAT

w tym na niektóre kategorie żywności

5%

Obniżona stawka VAT

w tym na niektóre kategorie żywności, książki, produkty farmaceutyczne, prasę

Charakterystyka konsumenta

Węgrzy dość chętnie robią zakupy online za granicą – zważywszy, że przy wysokiej inflacji niektóre produkty mogą być tańsze niż na rodzimym rynku. Węgierscy konsumenci aktywnie porównują ceny, korzystając np. z porównywarek, szukając promocji i przecen. Preferują lokalne metody płatności.

Przywiązują wagę do szybkich i niezawodnych dostaw. Oczekują terminowej dostawy zamówień oraz wiarygodnych i aktualnych informacji dotyczących statusu przesyłki. Ponieważ Węgrzy uważają płatność za pobraniem za bezpieczną metodę rozliczenia za zakup, dostawa kurierem, który umożliwi zapłacenie gotówką za towar dopiero po fizycznym go otrzymaniu, jest ważnym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe. Eksperci zwracają uwagę również na niski udział zwrotów – co może być kolejnym dowodem, że Węgrzy analizują oferty i świadomie dokonują zakupów.

Popularne metody płatności

  1. Płatność za pobraniem
  2. Karta debetowa lub kredytowa (VISA, Mastercard, American Express)
  3. E-portfel (Simplepay, Barion, PayPal)
  4. Przelew bankowy

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (GLS, Magyar Posta, FOXPOST, DPD, Sprinter, MPL, Express One). Uwaga: od 28 marca 2024 sklepy internetowe działające w Węgrzech powinny prowadzić współpracę z Magyar Post w zakresie dostawy zamówień do klientów. Magyar Post lub MPL musi być dostępne jako metoda dostawy.
  2. Odbiór w sklepie
  3. Odbiór w punkcie odbioru paczek (GLS, Foxpost, MPL, Pick Pack Pont)

W których krajach Węgrzy najczęściej kupują online?*

46%

Chiny

10%

Niemcy

7%

Słowacja

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze media społecznościowe wg udziału w rynku (2023)

94%

Facebook

2%

Pinterest

2%

Instagram

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

 

* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.

 

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.