Niemcy - charakterystyka rynku e-commerce

Niemcy są jednym z największych rynków e-commerce notującym przychody na poziomie ponad 100 mld euro rocznie. Około 91% mieszkańców kraju nad Łabą ma dostęp do Internetu, a 76% zrobiło w ostatnim roku zakupy online. Ponad 22% tamtejszych firm (zatrudniających powyżej 9 osób) odnotowuje sprzedaż za pośrednictwem kanału online.

Niemców stać na hojne wydatki online – PKB na jednego mieszkańca wyrażony w standardzie siły nabywczej wynosi w Niemczech 41 200 (117% średniej UE). Ceny na niemieckim rynku są nieco niższe niż średnia w krajach OECD (wskaźnik poziomu cen OECD na poziomie 96, średnia OECD=100).

Waluta

euro (EUR)

Populacja

83,237

(mln/2022)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Dostęp do internetu 2022:

91.41%

Robi zakupy online 2022:

76.18%

Udział e-commerce w handlu retail:

11,2%

Wzrost rynku 2023-2027:

8.7%

Wzrost dochodów e-commerce 2023:

18.2%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

48.40%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

11,02%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

13,29%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Moda

Żywność i środki higieny osobistej

Meble i wyposażenie

Elektronika i media

Zabawki, Hobby i DIY

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

idealo.de

geizhals.de

billiger.de

Stawki VAT

19%

Podstawowa stawka VAT

7%

Obniżona stawka VAT

w tym artykuły spożywcze, książki, gazety i periodyki, kwiaty

Charakterystyka konsumenta

Myśląc o ekspansji na niemieckim rynku warto znać preferencje tamtejszych konsumentów. Niemcy są mocno wyczuleni na kwestie bezpieczeństwa danych i oczekują wysokiej jakości produktów. Z uwagi na położenie kraju oraz rozwiniętą infrastrukturę, niemieccy konsumenci mają wysokie oczekiwania jeśli chodzi o szybkość i wygodę dostaw. Preferują towary rodzimej produkcji ale są również otwarci na zakupy od zagranicznych dostawców.

Jedną z cech wyróżniających niemiecki rynek e-commerce jest popularność płatności w formie faktury z odroczonym terminem płatności. Prowadząc e-handel w Niemczech należy być również przygotowanym na duża liczbę zwrotów – Niemcy nie wahają się oddawać towarów, które nie spełniają ich oczekiwań. Kierując ofertę do klientów z Niemiec warto zadbać, aby była sformułowana w języku niemieckim – w prosty i zrozumiały sposób.

Popularne metody płatności

  1. E-portfel (PayPal)
  2. Rachunek z odroczonym terminem płatności
  3. Karta debetowa lub kredytowa
  4. Przelew bankowy
  5. Giropay

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (DHL, Hermes, DPD, UPS)
  2. Odbiór w sklepie stacjonarnym
  3. Odbiór w punkcie odbioru paczek

Najpopularniejsze kierunki zakupów cross-border

37%

Chiny

12%

Wielka Brytania

8%

Austria

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze kanały social media 2023

58%

Facebook

21%

Instragram

8%

Twitter

Najnowsze artykuły

Rejestracja w niemieckim systemie LUCID krok po kroku

Przygotowanie

Rozszerzenie działalności sprzedażowej przedsiębiorcy wiąże się z licznymi formalnościami i obowiązkami. Jednym z kluczowych kroków, które muszą podjąć polscy przedsiębiorcy dostarczający towary na...

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnik poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.