Francja - charakterystyka rynku e-commerce

Francja należy do grona europejskich i globalnych liderów jeśli chodzi o wartość rynku e-commerce. W 2022 roku cały sektor e-sprzedaży towarów i usług osiągnął przychody w wysokości ponad 140 mld euro. Ponad 76% Francuzów przynajmniej raz w roku robi zakupy online – co więcej, Francuzi nie należą do oszczędnych w sieci i znajdują się na czele zestawień porównujących przeciętne wydatki na zakupy online w poszczególnych krajach.

E-handel odpowiada za ponad 13% ogółu sprzedaży w tym kraju a odsetek firm (z zatrudnieniem powyżej 9 osób), które prowadzą sprzedaż online wynosi blisko 17%. Raporty na temat francuskiego rynku e-commerce zwracają również uwagę, że jest on szczególnie mocno regulowany – warto sprawdzić wszystkie wymogi prawne przed wejściem na tamtejszy rynek.

PKB na głowę wyrażony w standardzie siły nabywczej we Francji wynosi 35 700 (101% średniej UE). Ceny we Francji są nieco niższe niż w sąsiednich Niemczech – wskaźnik cen OECD wynosi 92 (średnia w krajach OECD=100).

Waluta

euro (EUR)

Populacja

67,872

(mln/2022)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Dostęp do internetu 2022:

92.53%

Robi zakupy online 2022:

76.17%

Udział e-commerce w handlu retail:

13,4%

Wzrost rynku 2023-2027:

8.5%

Wzrost dochodów e-commerce 2023:

18.1%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

48.85%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

23.25%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

31.04%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Moda

Żywność i środki higieny osobistej

Meble i wyposażenie

Elektronika i media

Zabawki, Hobby i DIY

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

idealo.fr

ledenicheur.fr

123comparer.fr

Stawki VAT

20%

Podstawowa stawka VAT

10%

Obniżona stawka VAT

w tym nieprzetworzone produkty rolnicze, drewno opałowe

5,5%

Obniżona stawka VAT

w tym produkty żywnościowe, książki

2,1%

Obniżona stawka VAT

w tym niektóre publikacje prasowe

Charakterystyka konsumenta

Konsumenci we Francji są wrażliwi na ceny, jakość i kwestie bezpieczeństwa zakupów w Internecie. Jako że jest to rozwinięty rynek e-commerce, konsumenci zwracać się będą w stronę dostawców, którzy oferują nie tylko wysoką jakość towarów/usług, ale również wysokie standardy obsługi – począwszy od dobrze przygotowanego i rzetelnego opisu po wygodną i szybką dostawę. W większym stopniu niż np. Niemcy są otwarci na e-zakupy zagraniczne.

Podobnie jednak jak Niemcy cenią sobie swoje lokalne produkty i marki – a tendencja do preferowania rodzimych produktów wzmocniła się w trakcie pandemii. Wśród francuskich konsumentów coraz bardziej widoczne są tendencje do zwracania uwagi na kwestie środowiskowe. Efektem tego jest m.in. rosnącą popularność produktów używanych – co jest nie tylko skutkiem rosnących cen, ale również wzrostu świadomości ekologicznej. Co ciekawe, statystyki pokazują, że dla francuskich konsumentów, w większym stopniu niż w innych krajach, przy dokonywaniu zakupów znaczenie ma rekomendacja znajomych.

Popularne metody płatności

  1. Karta debetowa lub kredytowa (Cartes Bancaires)
  2. E-portfel (PayPal)
  3. Przelew bankowy
  4. Karta podarunkowa

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (La Poste, Chronopost, Colissimo, DPD, Mondial Relay, UPS)
  2. Odbiór w punkcie odbioru paczek
  3. Odbiór w sklepie stacjonarnym

Najpopularniejsze kierunki zakupów cross-border

42%

Chiny

17%

Niemcy

8%

Wielka Brytania

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze kanały social media 2023

66%

Facebook

14%

Instagram

8%

Twitter

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen” (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.